Opiskelijoiden työssäoppiminen
Vainikainen, Pasi (2016)
Vainikainen, Pasi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921035
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on Savon ammatti- ja aikuisopisto Kuopiosta. Tutkimustyön ta-voitteena oli selvittää työpaikalla tapahtuvan oppimisen nykytila ja kehittää työpaikalla tapahtuvan oppimisen edellytyksiä oppilaitoksen henkilöstön näkökulmasta sekä löytää yhteisiä toimintatapoja yritysmaailman edustajien kanssa työpaikalla tapahtuvaan oppi-misen tukemiseen.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus, tutkimusmenetelminä käytettiin kysely- ja haastat-telututkimusmenetelmiä. Tutkimuksen kohteena oli kolme ryhmää: Työpaikalla tapahtuu - projektin asiantuntijoita, logistiikan opettajia sekä työelämän edustajia. Tutkimuksessa selvitettiin kunkin osapuolen näkemyksiä työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja mahdol-lisiin kehittämiskohteisiin.
Kyselytutkimus analysoitiin SWOT-analyysillä ja tulokseksi saatiin kunkin osapuolen nä-kemys työpaikalla tapahtuvan oppimisen nykytilasta sekä toivomus tulevaisuuden tilan-teesta. Työpaikoilla toimivien työpaikkakouluttajien koulutus ja koulutuksen kehittämi-nen muodostavat myös tärkeän osan työpaikalla tapahtuvaa oppimista.
Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen on luotava selkeä malli ja kehitettävä tarvittavat työkalut. Tutkimuksessa pohditaan, millainen toimintatapa voi tulla kyseeseen.
Opinnäytetyön tilaajana on Savon ammatti- ja aikuisopisto Kuopiosta. Tutkimustyön ta-voitteena oli selvittää työpaikalla tapahtuvan oppimisen nykytila ja kehittää työpaikalla tapahtuvan oppimisen edellytyksiä oppilaitoksen henkilöstön näkökulmasta sekä löytää yhteisiä toimintatapoja yritysmaailman edustajien kanssa työpaikalla tapahtuvaan oppi-misen tukemiseen.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus, tutkimusmenetelminä käytettiin kysely- ja haastat-telututkimusmenetelmiä. Tutkimuksen kohteena oli kolme ryhmää: Työpaikalla tapahtuu - projektin asiantuntijoita, logistiikan opettajia sekä työelämän edustajia. Tutkimuksessa selvitettiin kunkin osapuolen näkemyksiä työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja mahdol-lisiin kehittämiskohteisiin.
Kyselytutkimus analysoitiin SWOT-analyysillä ja tulokseksi saatiin kunkin osapuolen nä-kemys työpaikalla tapahtuvan oppimisen nykytilasta sekä toivomus tulevaisuuden tilan-teesta. Työpaikoilla toimivien työpaikkakouluttajien koulutus ja koulutuksen kehittämi-nen muodostavat myös tärkeän osan työpaikalla tapahtuvaa oppimista.
Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen on luotava selkeä malli ja kehitettävä tarvittavat työkalut. Tutkimuksessa pohditaan, millainen toimintatapa voi tulla kyseeseen.