Asiakasläheisen verkostomaisen palveluliiketoiminnan kehittäminen meriteollisuudessa : kustannustehokas ja suhdeorientoitunut tiedolla johtamisen suunnitteluyhteistyö
Johansson, Anne (2016)
Johansson, Anne
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701161401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701161401
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää case-kehittämistutkimuksen tavoin meriteollisuuden sopimusvalmistajan Allstars Engineering Oy:n asiakasläheisen verkostomaisen palveluliiketoiminnan suunnittelutyön nykytilaa ja kehittämistarpeita. Nykytilaa tarkastelemalla arvioitiin liiketoiminnan kilpailukykyä parantavia kehittämistarpeita. Laadittiin toimintasuunnitelma valittujen tarpeiden eteenpäin viemiseksi ja kehittämiseksi. Tavoitteena parantaa asiakkaan, yrityksen ja kumppanien välillä tehtävää protolaivan perussuunnitteluprosessin toimintatamallia. Toimintamallin parantamisella pyritään tehostamaan ja yhtenäistämään verkostomaisen palveluliiketoiminnan prosesseja, informaation kulkua ja työtapoja sekä lisäämään henkilöstön ammatillista osaamista.
Teoreettisessa osuudessa käydään läpi asiakasläheisen verkostomaisen palveluliiketoiminnan strategian ja operatiivisen yhteistyön kehittämiseen liittyviä teorioita.
Kehittämistutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin käyttäen kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tapaustutkimusmenetelmää eli case studya. Tutkimuksessa käytettiin tiedonhankintamenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua ja työpajatyyppistä menetelmää. Lisäksi perehdyttiin yrityksen sisäisiin projektiohjeisiin, nykyisiin työtapoihin ja toiminnanohjausjärjestelmään laatukäsikirjan ohella.
Tarkastelunäkökulmat ovat olleet asiakkaan ja yrityksen sekä siihen liittyvän toimittajaverkoston välisen yhteistyön laatu, ajoitus ja vaikuttavuus paremman yhteisymmärryksen ja tulevaisuuden yhteistyömallin kehittämisen käynnistämiseksi. Tutkimuksessa on otettu huomioon tekijät, joilla on yhteisvaikutusta koko suunnittelun ja projektinhoidon tuotannollistamisen laatuun ja kustannustehokkuuteen sekä kaupallisiin valmiuksiin.
Tutkimuksen avulla sovittiin yhtenäisestä toimintatavan kehittämisestä asiakkaan, yrityksen ja kumppanin kanssa. Yritys voi aloittaa yhteistyössä asiakkaan ja kumppanin kanssa perussuunnitteluprosessin kehittämisen pohjautuen tutkimuksen aikana laadittuun toimintasuunnitelmaan.
Tutkimukseen liittyy luottamuksellinen osuus.
Teoreettisessa osuudessa käydään läpi asiakasläheisen verkostomaisen palveluliiketoiminnan strategian ja operatiivisen yhteistyön kehittämiseen liittyviä teorioita.
Kehittämistutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin käyttäen kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tapaustutkimusmenetelmää eli case studya. Tutkimuksessa käytettiin tiedonhankintamenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua ja työpajatyyppistä menetelmää. Lisäksi perehdyttiin yrityksen sisäisiin projektiohjeisiin, nykyisiin työtapoihin ja toiminnanohjausjärjestelmään laatukäsikirjan ohella.
Tarkastelunäkökulmat ovat olleet asiakkaan ja yrityksen sekä siihen liittyvän toimittajaverkoston välisen yhteistyön laatu, ajoitus ja vaikuttavuus paremman yhteisymmärryksen ja tulevaisuuden yhteistyömallin kehittämisen käynnistämiseksi. Tutkimuksessa on otettu huomioon tekijät, joilla on yhteisvaikutusta koko suunnittelun ja projektinhoidon tuotannollistamisen laatuun ja kustannustehokkuuteen sekä kaupallisiin valmiuksiin.
Tutkimuksen avulla sovittiin yhtenäisestä toimintatavan kehittämisestä asiakkaan, yrityksen ja kumppanin kanssa. Yritys voi aloittaa yhteistyössä asiakkaan ja kumppanin kanssa perussuunnitteluprosessin kehittämisen pohjautuen tutkimuksen aikana laadittuun toimintasuunnitelmaan.
Tutkimukseen liittyy luottamuksellinen osuus.