Vaihtoehtona kotikoulu
Hellman, Marianne; Ruisma, Teresa (2009)
Hellman, Marianne
Ruisma, Teresa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003265967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003265967
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Satakunnan alueella sijaitsevan 7 kotikoulun yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden ja heidän opettajiensa näkemyksiä kotikoulusta: millaista siellä on opiskella ja opettaa.
Tutkimusaineisto koottiin kyselylomakkeiden avulla. Vastaukset saatiin viidestä kotikoulusta. Vastanneet oppilaat olivat iältään 14–17-vuotiaita, vastaukset saimme 18 oppilaalta. Vastanneista tyttöjä oli 7 ja poikia 11.
Oppilaista suurin osa opiskeli kotikoulussa mielellään. Kotikoulun vahvuuksina pidettiin muun muassa sitä, että opettajilla oli aikaa kuunnella ja auttaa, samoin ryhmähenkeä ja pienryhmätyöskentelyä pidettiin hyvinä asioina. Toisaalta puutteina tulivat esille työrauhan ajoittainen puuttuminen, valinnaisten aineiden vähyys ja epätarkoituksenmukaiset toimitilat.
Vastanneista viidestä opettajasta, oli sekä naisia että miehiä. Opettajilla oli luokassaan 5-8 oppilasta. Kotikoulussa opettamisesta oli kokemusta kolmesta kymmeneen vuoteen. Kotikoulussa opiskelemisen mahdollisuutta opettajat pitivät oppilaiden kannalta tarkoituksen mukaisena ratkaisuna.
Tutkimusaineisto koottiin kyselylomakkeiden avulla. Vastaukset saatiin viidestä kotikoulusta. Vastanneet oppilaat olivat iältään 14–17-vuotiaita, vastaukset saimme 18 oppilaalta. Vastanneista tyttöjä oli 7 ja poikia 11.
Oppilaista suurin osa opiskeli kotikoulussa mielellään. Kotikoulun vahvuuksina pidettiin muun muassa sitä, että opettajilla oli aikaa kuunnella ja auttaa, samoin ryhmähenkeä ja pienryhmätyöskentelyä pidettiin hyvinä asioina. Toisaalta puutteina tulivat esille työrauhan ajoittainen puuttuminen, valinnaisten aineiden vähyys ja epätarkoituksenmukaiset toimitilat.
Vastanneista viidestä opettajasta, oli sekä naisia että miehiä. Opettajilla oli luokassaan 5-8 oppilasta. Kotikoulussa opettamisesta oli kokemusta kolmesta kymmeneen vuoteen. Kotikoulussa opiskelemisen mahdollisuutta opettajat pitivät oppilaiden kannalta tarkoituksen mukaisena ratkaisuna.