Tabio-tablettitelineen markkinointisuunnitelma
Pllana, Samir; Lundberg, Joona (2017)
Pllana, Samir
Lundberg, Joona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701201525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701201525
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma uuden tuotteen lanseeraamiseen markkinoille Syypuu nimiselle pienyritykselle. Lanseerattava tuote on uudenlainen käsityönä valmistettu tablettiteline, jolle on annettu nimeksi Tabio. Markkinointisuunnitelman tarkoitus on toimia oppaana tuotteen lanseeraamisessa ja markkinoinnin toteuttamisessa. Suunnitelmalle asetettuja tavoitteita ovat yrityksen sekä Tabion tunnettavuuden lisääminen, brändin luominen sekä myynnin edistäminen. Suunnitelmassa on lisäksi huomioitu lanseeraamiseen liittyvät asiat, kuten hinnoittelu ja myyntikanavat.
Tutkimusongelmana opinnäytetyössä oli Tabion käyttäjäkokemuksen selvittäminen, sekä tulevan myyntihinnan määritteleminen. Tutkimusongelmien ratkaisemiseen käytettiin menetelminä teemahaastatteluja sekä benchmarkingia.
Teoreettinen osuus opinnäytetyöstä käsittelee laajasti markkinointia ja sen suunnittelua, nykytila-analyyseja ja tuotteen käyttäjäkokemusta. Erityisesti on kiinnitetty huomiota sosiaalisen median tietoperustaan. Teoria perustuu kirjallisuuteen ja ajankohtaisiin sähköisiin lähteisiin.
Markkinointisuunnitelman laatimisen apuna on käytetty työn teoriaosuutta, tutkimusmenetelmien tuloksia, niiden johtopäätöksiä ja nykytila-analyyseja mahdollisimman kattavasti. Näiden tietojen pohjalta luotiin markkinointisuunnitelma vuodelle 2017 tammikuusta eteenpäin. Markkinointisuunnitelma sisältää kattavan läpileikkauksen valituista markkinoinnin keinoista, markkinointikanavista, erilaisista toimenpiteistä ja niiden aikatauluttamisesta. Lisäksi erityistä huomiota kiinnitettiin lanseeraamiseen liittyviin tekijöihin, kuten myyntihintaan ja myyntikanaviin. Varsinainen markkinointisuunnitelma on luottamuksellisista syistä erillisenä liitteenä toimeksiantajalle tarkoitettu. Opinnäytetyö sisältää markkinointisuunnitelmasta tiivistelmän, jossa käsitellään oleelliset kohdat.
Tutkimusongelmana opinnäytetyössä oli Tabion käyttäjäkokemuksen selvittäminen, sekä tulevan myyntihinnan määritteleminen. Tutkimusongelmien ratkaisemiseen käytettiin menetelminä teemahaastatteluja sekä benchmarkingia.
Teoreettinen osuus opinnäytetyöstä käsittelee laajasti markkinointia ja sen suunnittelua, nykytila-analyyseja ja tuotteen käyttäjäkokemusta. Erityisesti on kiinnitetty huomiota sosiaalisen median tietoperustaan. Teoria perustuu kirjallisuuteen ja ajankohtaisiin sähköisiin lähteisiin.
Markkinointisuunnitelman laatimisen apuna on käytetty työn teoriaosuutta, tutkimusmenetelmien tuloksia, niiden johtopäätöksiä ja nykytila-analyyseja mahdollisimman kattavasti. Näiden tietojen pohjalta luotiin markkinointisuunnitelma vuodelle 2017 tammikuusta eteenpäin. Markkinointisuunnitelma sisältää kattavan läpileikkauksen valituista markkinoinnin keinoista, markkinointikanavista, erilaisista toimenpiteistä ja niiden aikatauluttamisesta. Lisäksi erityistä huomiota kiinnitettiin lanseeraamiseen liittyviin tekijöihin, kuten myyntihintaan ja myyntikanaviin. Varsinainen markkinointisuunnitelma on luottamuksellisista syistä erillisenä liitteenä toimeksiantajalle tarkoitettu. Opinnäytetyö sisältää markkinointisuunnitelmasta tiivistelmän, jossa käsitellään oleelliset kohdat.