Tunnettavuuden kasvattaminen uudelle musiikkialan toimijalle : Case: Katu-klubi
Valve, Marko (2016)
Valve, Marko
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251655
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka uusi musiikkiklubi toimija pystyy kasvattamaan klubinsa tunnettavuutta sekä tehostamaan brändiään toiminnan alkumetreillä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Lahden tuorein musiikkiklubi Katu-klubi.
Menetelmänä käytettiin benchmarkingia, missä vertailtiin lahtelaisia sekä kahta ulkopaikkakuntalaista musiikkiklubia. Klubien toimintatavoista etsittiin eroavaisuuksia sosiaalisessa mediassa niin markkinoinnin kuin brändin rakentamisen osalta.
Työssä saatiin benchmarking kartoituksen avulla selvitettyä kolme mahdollista keinoa millä uusi musiikkiklubi voisi tuoda yritystään paremmin esille jatkuvasti kiristyvillä markkinoilla sosiaalisessa mediassa sekä kuinka se pystyisi rakentamaan itselleen uniikkia brändiä.
Menestyäkseen sosiaalisessa mediassa, tarvitaan aikaa sekä viitseliäisyyttä, mitään hyvää ei saa aikaiseksi pelkästään sormiaan napsauttamalla. Ajankäyttö ja persoonallisuus olivat kaksi suurinta tekijää millä parhaiten menestyvät klubit erottuivat benchmarkingissa. Brändin osalta tärkeintä oli luoda palveluita asiakkaita varten ja kysyä heiltä mitä he haluavat, eikä luoda sitä mikä tuntuu itselle parhaimmalta. Myös uniikkien ideoiden, kuten fanitapaamisien järjestäminen olisi yksi mahdollinen tapa luoda itselleen vahvaa brändiä.
Menetelmänä käytettiin benchmarkingia, missä vertailtiin lahtelaisia sekä kahta ulkopaikkakuntalaista musiikkiklubia. Klubien toimintatavoista etsittiin eroavaisuuksia sosiaalisessa mediassa niin markkinoinnin kuin brändin rakentamisen osalta.
Työssä saatiin benchmarking kartoituksen avulla selvitettyä kolme mahdollista keinoa millä uusi musiikkiklubi voisi tuoda yritystään paremmin esille jatkuvasti kiristyvillä markkinoilla sosiaalisessa mediassa sekä kuinka se pystyisi rakentamaan itselleen uniikkia brändiä.
Menestyäkseen sosiaalisessa mediassa, tarvitaan aikaa sekä viitseliäisyyttä, mitään hyvää ei saa aikaiseksi pelkästään sormiaan napsauttamalla. Ajankäyttö ja persoonallisuus olivat kaksi suurinta tekijää millä parhaiten menestyvät klubit erottuivat benchmarkingissa. Brändin osalta tärkeintä oli luoda palveluita asiakkaita varten ja kysyä heiltä mitä he haluavat, eikä luoda sitä mikä tuntuu itselle parhaimmalta. Myös uniikkien ideoiden, kuten fanitapaamisien järjestäminen olisi yksi mahdollinen tapa luoda itselleen vahvaa brändiä.