Työympäristön muuttuminen peruskoulussa muutosjohtamisen kannalta tutkittuna : Case: merilappilainen peruskoulu
Hiltula, Leena (2017)
Hiltula, Leena
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701261680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701261680
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkii muutosjohtajuutta ja sitä, miten koulun työympäristössä tapahtuva muutos saataisiin sisällettyä helpoiten henkilöstön työarkeen ja sa-malla kuljettaa muutos sujuvasti koko työorganisaatioon ja onko johtamisen tavoissa tarvetta muutokseen. Tärkeää muutosjohtamisessa on henkilöstön suhtautuminen muuttuvaan työympäristöön. Tutkimuksessa pyrin saaman sel-ville seuraavia asioita: mikä muutoksessa koetaan ahdistavana ja innostavana, onko asiasta tiedotettu tarpeeksi, pystyykö henkilöstö vaikuttamaan muutok-seen ja miten muutosprosessi on edennyt.
Opinnäytetyössä teoriaosan aineistona on käytetty muutosjohtajuutta käsittelevää kirjallisuutta ja artikkeleita. Koulun työympäristön suurinta muutosta, uutta opetussuunnitelman muuttumista on tarkasteltu opetushallituksen laatiman uuden opetussuunnitelman avulla sekä siihen liittyvien artikkeleiden ja tutki-musten kautta. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantita-tiivista tutkimusmenetelmää. Kysymyslomake henkilökunnalle lähetettiin jou-lukuussa 2016 Webropolin kautta. Esimiehelle tehtiin sähköpostitse erikseen kysely, joka liittyi suoranaisesti muutosprosessiin.
Opinnäytetyöhöni liittyvä tutkimuksen tulokset osoittivat, että muutoksessa eniten negatiivisena asiana koettiin kiire muutoksen eteenpäin viemisessä. Kii-reen koettiin vaikeuttavan muutoksen sisäistämistä sekä aiheuttavan epäsel-vyyksiä muutoksen ymmärrettävyydessä. Innostavana asiana koettiin uuden oppimisen ja muutoksen tuomat mahdollisuudet opetustapojen muuttamiseen tarvittaessa.
Tutkimuksen avulla saatuja tuloksia voidaan hyödyntää muutosjohtamisessa myös tulevaisuudessa, sillä tutkimuksen kohteena olevassa koulussa muutos jatkuu yhä. Tutkimuksen tulos ei ole yleistettävissä, vaan se koskee ainoastaan tätä koulua ja sen työympäristö muutosta
Opinnäytetyössä teoriaosan aineistona on käytetty muutosjohtajuutta käsittelevää kirjallisuutta ja artikkeleita. Koulun työympäristön suurinta muutosta, uutta opetussuunnitelman muuttumista on tarkasteltu opetushallituksen laatiman uuden opetussuunnitelman avulla sekä siihen liittyvien artikkeleiden ja tutki-musten kautta. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantita-tiivista tutkimusmenetelmää. Kysymyslomake henkilökunnalle lähetettiin jou-lukuussa 2016 Webropolin kautta. Esimiehelle tehtiin sähköpostitse erikseen kysely, joka liittyi suoranaisesti muutosprosessiin.
Opinnäytetyöhöni liittyvä tutkimuksen tulokset osoittivat, että muutoksessa eniten negatiivisena asiana koettiin kiire muutoksen eteenpäin viemisessä. Kii-reen koettiin vaikeuttavan muutoksen sisäistämistä sekä aiheuttavan epäsel-vyyksiä muutoksen ymmärrettävyydessä. Innostavana asiana koettiin uuden oppimisen ja muutoksen tuomat mahdollisuudet opetustapojen muuttamiseen tarvittaessa.
Tutkimuksen avulla saatuja tuloksia voidaan hyödyntää muutosjohtamisessa myös tulevaisuudessa, sillä tutkimuksen kohteena olevassa koulussa muutos jatkuu yhä. Tutkimuksen tulos ei ole yleistettävissä, vaan se koskee ainoastaan tätä koulua ja sen työympäristö muutosta