Kevyenliikenteen liikennelaskenta Mäntsälän juna-asemalla
Karttunen, Andrei (2017)
Karttunen, Andrei
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701281735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701281735
Tiivistelmä
Lihasvoimin liikkuminen on ollut liikkumismuotona olemassa ennen autojen aikakautta, mutta sitä ei ole monitoroitu yhtä laajasti kuin moottoriajoneuvoliikennettä. Monessa tapauksessa tieto on vajavaista johtuen järjestelmällisen kevyenliikenteen laskentatiedon puutteesta sekä tämän kaltaisen laskennan vasta olemassa olevasta orastavuudesta. Aihe kaipaa siis kipeästi lisätutkimusta. Parhaista ja kustannustehokkaimmista tavoista laskea kevyttä liikennettä on olemassa erittäin vähän dataa. Tämä johtuu kevyenliikenteen liikennemäärien vähäisistä volyymeista sekä suuresta liikennemäärän vaihtelevuudesta suhteessa moottoriajoneuvoihin.
Käsillä oleva opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mäntsälän Yrityskehitys Oy:lle. Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan matkustajaliikennelaskentatutkimus, ja sen päätarkoitus oli selvittää Mäntsälän juna-aseman päivittäinen matkustajamäärä. Sivuseurantoina tarkkailtiin juna-aseman lippuautomaatin käyttöä, aseman ajoneuvojen ja polkupyörien pysäköintialueiden riittävyyttä, juna-aseman uuden kaupan käyttöastetta ja asema-alueen odotustilojen nykytilaa. Tutkimuksesta saadut hyödyt menivät toimeksiantajan käyttöön kokonaisuudessaan.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin havainnointia, joka on luokiteltavissa määrälliseksi tutkimusmenetelmäksi. Havainnointi tapahtui käytännössä Mäntsälän juna-asemalla.
Kerättyjen tutkimustulosten pohjalta todettiin, että Mäntsälän asemaa käyttää noin 1500–2500 matkustajaa päivittäin Helsingin ja Lahden suuntiin kokonaisuudessaan. Tutkimuksen sivuongelmista tiivistetysti: lippuautomaattia käytettiin runsaasti, pysäköintialueilla oli riittävä kapasiteetti, aseman kaupan käyttöaktiivisuus oli suurta ja heikoimpana osa-alueena aseman odotustilat, joihin ei sisältynyt lämmitettyä odotustilaa ja olemassa olevat penkit olivat käytön kannalta huonoja.
Tutkimuksen avustamana Mäntsälän Yrityskehitys Oy sai tietoa Mäntsälän juna-aseman käyttäjämääristä, jonka kautta se kykenee kehittämään kuntaa.
Käsillä oleva opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mäntsälän Yrityskehitys Oy:lle. Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan matkustajaliikennelaskentatutkimus, ja sen päätarkoitus oli selvittää Mäntsälän juna-aseman päivittäinen matkustajamäärä. Sivuseurantoina tarkkailtiin juna-aseman lippuautomaatin käyttöä, aseman ajoneuvojen ja polkupyörien pysäköintialueiden riittävyyttä, juna-aseman uuden kaupan käyttöastetta ja asema-alueen odotustilojen nykytilaa. Tutkimuksesta saadut hyödyt menivät toimeksiantajan käyttöön kokonaisuudessaan.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin havainnointia, joka on luokiteltavissa määrälliseksi tutkimusmenetelmäksi. Havainnointi tapahtui käytännössä Mäntsälän juna-asemalla.
Kerättyjen tutkimustulosten pohjalta todettiin, että Mäntsälän asemaa käyttää noin 1500–2500 matkustajaa päivittäin Helsingin ja Lahden suuntiin kokonaisuudessaan. Tutkimuksen sivuongelmista tiivistetysti: lippuautomaattia käytettiin runsaasti, pysäköintialueilla oli riittävä kapasiteetti, aseman kaupan käyttöaktiivisuus oli suurta ja heikoimpana osa-alueena aseman odotustilat, joihin ei sisältynyt lämmitettyä odotustilaa ja olemassa olevat penkit olivat käytön kannalta huonoja.
Tutkimuksen avustamana Mäntsälän Yrityskehitys Oy sai tietoa Mäntsälän juna-aseman käyttäjämääristä, jonka kautta se kykenee kehittämään kuntaa.