Miten hoitajana ohjaan, tuen ja arvioin opiskelijan käytännön harjoittelujaksoa.
Räästi, Rasmus; Hanttu, Hanne; Horto, Emmi-Noora (2017)
Räästi, Rasmus
Hanttu, Hanne
Horto, Emmi-Noora
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011883
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Palvelutaloyhdistys Koskenrinne Ry.n opiskeli-jaohjauksen nykytilannetta sekä kehityskohteita. Työ toteutettiin toimintatutkimuksena yhteis-työssä työn tilaajan kanssa.
Aineisto työhön kerättiin Koskenrinteen hoitajien teemahaastattelulla, jossa paikalla oli 10 hoita-jaa ja 2 esimiestä. Teemahaastattelulla kerättiin tietoa opiskelijaohjauksesta ohjaajien näkökul-masta. Haastattelulla haluttiin selvittää heidän mielestään keskeisimmät ongelmakohdat opiske-lijan ohjauksessa ja näiden ongelmakohtien avulla luoda toimivan ja yhtenäisen ohjausoppaan palvelutalo Koskenrinteen eri yksiköiden käyttöön.
Tuloksissa selvisi, että hoitajat kokevat itse ohjauksen sujuvan hyvin. Kehityskohteina esiin nou-sivat opiskelijoiden arvioinnin haastavuus, vastuiden huono jakautuminen sekä yhtenäisten pe-rehdytysmallien puutos. Toiveena oppaaseen oli myös saada yhtenäinen uusi palautelomake opiskelijoiden täytettäväksi sekä teoriatiivistelmä hyvän ohjaajan ominaisuuksista, jotta opiskeli-jan ohjausta voisi kehittää myös jatkossa.
Oppaan sisältö muodostui hyvän ohjauksen kriteereistä ja toteutumisesta, perehdyttämisen muistilistasta, vastuiden jakautumisesta, lähihoitajaopiskelijan arviointikriteerien tiivistelmistä sekä opiskelijan palautelomakeesta. Oppaan sisältö on laadittu opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta.
Opasta muokattin aktiivisesti palvelutalo Koskenrinteen toiveiden ja tarpeiden mukaisesti, jotta päästiin hyvään lopputulokseen. Lopputulos on hyväksytetty Koskenrinteen palvelujohtajalla sekä Koskenrinteen kodin vastaavalla hoitajalla. Opas toimitetaan Koskenrinteen käyttöön ja myöhemmin on mahdollista selvittää oppaan vaikutusta opiskelijaohjauksen kehittymisessä.
Aineisto työhön kerättiin Koskenrinteen hoitajien teemahaastattelulla, jossa paikalla oli 10 hoita-jaa ja 2 esimiestä. Teemahaastattelulla kerättiin tietoa opiskelijaohjauksesta ohjaajien näkökul-masta. Haastattelulla haluttiin selvittää heidän mielestään keskeisimmät ongelmakohdat opiske-lijan ohjauksessa ja näiden ongelmakohtien avulla luoda toimivan ja yhtenäisen ohjausoppaan palvelutalo Koskenrinteen eri yksiköiden käyttöön.
Tuloksissa selvisi, että hoitajat kokevat itse ohjauksen sujuvan hyvin. Kehityskohteina esiin nou-sivat opiskelijoiden arvioinnin haastavuus, vastuiden huono jakautuminen sekä yhtenäisten pe-rehdytysmallien puutos. Toiveena oppaaseen oli myös saada yhtenäinen uusi palautelomake opiskelijoiden täytettäväksi sekä teoriatiivistelmä hyvän ohjaajan ominaisuuksista, jotta opiskeli-jan ohjausta voisi kehittää myös jatkossa.
Oppaan sisältö muodostui hyvän ohjauksen kriteereistä ja toteutumisesta, perehdyttämisen muistilistasta, vastuiden jakautumisesta, lähihoitajaopiskelijan arviointikriteerien tiivistelmistä sekä opiskelijan palautelomakeesta. Oppaan sisältö on laadittu opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta.
Opasta muokattin aktiivisesti palvelutalo Koskenrinteen toiveiden ja tarpeiden mukaisesti, jotta päästiin hyvään lopputulokseen. Lopputulos on hyväksytetty Koskenrinteen palvelujohtajalla sekä Koskenrinteen kodin vastaavalla hoitajalla. Opas toimitetaan Koskenrinteen käyttöön ja myöhemmin on mahdollista selvittää oppaan vaikutusta opiskelijaohjauksen kehittymisessä.