Yrittäjyyden edistäminen Vaasan ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmassa
Jylli, Joni (2009)
Jylli, Joni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062040
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten korkeakoulussa toteutetaan yrittäjyyden edistämiseen tähtäävää toimintaa. Tavoitteena oli saada konkreettista tietoa siitä, mitä opiskelijat ajattelevat yrittäjyydestä ja miten yrittäjyyttä tuodaan esille korkeakoulun opetuksessa. Case-yrityksenä käytettiin Vaasan ammattikorkeakoulua.
Tutkimuksen teoriaosassa yrittäjyyttä tarkasteltiin monelta eri kantilta. Yrittäjyyden ilmiötä avattiin määrittelemällä, mitä ovat yrittäjyys ja yrittäjä. Tätä kautta esiteltiin erilaisia yrittäjyysnäkemyksiä yrittäjyyden alkuajoista nykypäivään saakka. Yrittäjyyteen luotiin tutkimuksen näkökulma, joka perustui riskinottoon, innovatiivisuuteen ja verkostoitumiseen. Teoriaosassa yrittäjyyden edistämistä pohdittiin yrittäjyyskasvatuksen kautta.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin neljää liiketalouden kansainvälisen kaupan opiskelijaa. Opiskelijat kuuluivat niihin, jotka suorittivat ensimmäisinä vuonna 2006 käyttöönotetun yrittäjyysjuonteen opintokokonaisuuden. Yrittäjyysjuonteessa yrittäjyyteen ja liiketoimintaan liittyvät kurssit limittyvät kokonaisuudeksi yhteisen projektityön myötä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jossa empiiristä aineistoa analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Opiskelijat näkivät yrittäjyyden olevan sitä, että yrittäjä perustaa oman yrityksen, jossa hän tekee itsenäisesti päätökset. Yrittäjyys pitää sisällään riskejä, joista merkittävimpinä opiskelijat mainitsivat taloudelliset riskit. Yrittäjyyden edistämistä opiskelijat tarkastelivat pitkälti yrittäjyysjuonteen kautta. Tutkimuksesta selvisi, että Vaasan ammattikorkeakoulun yrittäjyysopintojen kautta opiskelijat saavat valmiuksia oman yrityksen perustamiseen.
Tutkimuksen teoriaosassa yrittäjyyttä tarkasteltiin monelta eri kantilta. Yrittäjyyden ilmiötä avattiin määrittelemällä, mitä ovat yrittäjyys ja yrittäjä. Tätä kautta esiteltiin erilaisia yrittäjyysnäkemyksiä yrittäjyyden alkuajoista nykypäivään saakka. Yrittäjyyteen luotiin tutkimuksen näkökulma, joka perustui riskinottoon, innovatiivisuuteen ja verkostoitumiseen. Teoriaosassa yrittäjyyden edistämistä pohdittiin yrittäjyyskasvatuksen kautta.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin neljää liiketalouden kansainvälisen kaupan opiskelijaa. Opiskelijat kuuluivat niihin, jotka suorittivat ensimmäisinä vuonna 2006 käyttöönotetun yrittäjyysjuonteen opintokokonaisuuden. Yrittäjyysjuonteessa yrittäjyyteen ja liiketoimintaan liittyvät kurssit limittyvät kokonaisuudeksi yhteisen projektityön myötä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jossa empiiristä aineistoa analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Opiskelijat näkivät yrittäjyyden olevan sitä, että yrittäjä perustaa oman yrityksen, jossa hän tekee itsenäisesti päätökset. Yrittäjyys pitää sisällään riskejä, joista merkittävimpinä opiskelijat mainitsivat taloudelliset riskit. Yrittäjyyden edistämistä opiskelijat tarkastelivat pitkälti yrittäjyysjuonteen kautta. Tutkimuksesta selvisi, että Vaasan ammattikorkeakoulun yrittäjyysopintojen kautta opiskelijat saavat valmiuksia oman yrityksen perustamiseen.