Kolmiportainen tuki Haminan varhaiskasvatuksessa
Peltonen, Nina; Friman, Niina (2017)
Peltonen, Nina
Friman, Niina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062068
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luodaan kolmiportaisen tuen malli Haminan kaupungin varhaiskasvatukseen päivähoidon puolelle. Opinnäytetyössä tehtiin Haminan varhaiskasvatukseen kolmiportaisen tuen malli henkilöstön työkaluksi sekä helpottamiseksi asiakkaiden tilannetta, kun luodaan tuenmuodoista selkeä jatkumo päivähoidosta esiopetukseen ja perusopetukseen asti.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa kehittämistyön pohjaksi kerättiin tietoa kyselyllä kuntiin, joissa kolmiportainen tuki on jo käytössä. Toisella kyselyllä kerättiin tietoa Haminan kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstöltä, jotta saatiin tietoa siitä, mitä henkilöstö tietää kolmiportaisesta tuesta ja mitä he toivovat tulevasta mallista löytyvän. Näiden kyselyiden vastauksia on käytetty apuna kolmiportaisen tuen mallin luomisessa.
Kyselyt lähetettiin viiteen eri kuntaan, joissa kolmiportainen tuki on jo käytössä. Kolmesta kunnasta vastattiin kyselyyn. Kaksi kuntaa vastasi laajemmin, yksi lyhkäisemmin. Kyselyiden vastaajat vastaavat oman kuntansa varhaiskasvatuksesta, joten heillä oli tietoa oman kuntansan varhaiskasvatuksen tilanteesta. Haminan kaupungin kyselyt menivät päivähoidon vastaaville lastentarhanopettajille, varhaiserityisopettajille ja varhaiskasvatuksen hallinnollisille esimiehille. Kysely lähetettiin 20 henkilölle ja vastuksia tuli kuudelta henkilöltä. Kysely toteutettiin keväällä, joka on usein varhaiskasvatuksessa kiireistä aikaa. Tämän vuoksi vastaajamäärä saattoi jäädä pieneksi.
Kolmiportaisen tuen malliin luotiin kolme porrasta: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näitä portaita mallintaessa on käytetty apuna Haminan kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaa, Haminan kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelmaa sekä valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman 2017 -luonnosta. Jokaisella portaalla on otettu huomioon varhaiskasvatuksen lähtökohdat, vastuut sekä henkilöt, jotka työskentelyssä ovat mukana.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa kehittämistyön pohjaksi kerättiin tietoa kyselyllä kuntiin, joissa kolmiportainen tuki on jo käytössä. Toisella kyselyllä kerättiin tietoa Haminan kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstöltä, jotta saatiin tietoa siitä, mitä henkilöstö tietää kolmiportaisesta tuesta ja mitä he toivovat tulevasta mallista löytyvän. Näiden kyselyiden vastauksia on käytetty apuna kolmiportaisen tuen mallin luomisessa.
Kyselyt lähetettiin viiteen eri kuntaan, joissa kolmiportainen tuki on jo käytössä. Kolmesta kunnasta vastattiin kyselyyn. Kaksi kuntaa vastasi laajemmin, yksi lyhkäisemmin. Kyselyiden vastaajat vastaavat oman kuntansa varhaiskasvatuksesta, joten heillä oli tietoa oman kuntansan varhaiskasvatuksen tilanteesta. Haminan kaupungin kyselyt menivät päivähoidon vastaaville lastentarhanopettajille, varhaiserityisopettajille ja varhaiskasvatuksen hallinnollisille esimiehille. Kysely lähetettiin 20 henkilölle ja vastuksia tuli kuudelta henkilöltä. Kysely toteutettiin keväällä, joka on usein varhaiskasvatuksessa kiireistä aikaa. Tämän vuoksi vastaajamäärä saattoi jäädä pieneksi.
Kolmiportaisen tuen malliin luotiin kolme porrasta: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näitä portaita mallintaessa on käytetty apuna Haminan kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaa, Haminan kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelmaa sekä valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman 2017 -luonnosta. Jokaisella portaalla on otettu huomioon varhaiskasvatuksen lähtökohdat, vastuut sekä henkilöt, jotka työskentelyssä ovat mukana.