Intern kommunikation vid Oy Ahola Transport Ab
Hagman, Carin; Hagman, Carin (2010)
Hagman, Carin
Hagman, Carin
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003095548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003095548
Tiivistelmä
Den interna kommunikationen är en viktig faktor inom företagsvärlden. Det är oerhört viktigt att de anställda känner till företagets mål och visioner. Det bidrar till en motiverad personal som känner sig delaktig i verksamheten och som en viktig länk i organisationen. Företagens strävan borde vara att alla skulle arbeta, och vara medvetna om organisationens mål. En öppen dialog mellan anställda och ledning är en förutsättning för att företag skall lyckas i dessa strävanden.
Denhär studien gjordes i samarbete med min tidigare arbetsgivare Oy Ahola Transport Ab. Syftet med studien var att undersöka hur kommunikationen av Oy Ahola Transport Ab:s mål och visioner fungerar inom företaget. Jag ville ta reda på vad de anställda vet, hur de har fått informationen och hur tillfredställda de anställda var med informationsflödet. Mitt arbete börjar med en teoridel. Efter teoridelen följer en kort beskrivning av Ahola Transport. I beskrivningen av Oy Ahola Transport Ab behandlas också företagets mål och visioner och företagets sätt att arbeta.
I studien intervjuade jag sex personer vid Oy Ahola Transport Ab. Jag gjorde en kvalitativ undersökning. Syftet var att den anställda skulle beskriva sin uppfattning i relation till studiens syfte. Intervjuerna genomfördes som temaintervjuer. Det kom fram i studien hur viktigt det är att hela organisationen arbetar mot samma mål. Det uppnås endast genom att personalen är medveten om företagets mål och visioner. Detta i sin tur leder till en motiverad personal. Företaget står inför en del utmaningar när det gäller att få fram tillräckligt med information angående affärsidé, mission och målsättningar. Internal communication has become an important factor in the business world. It is extremely important that employees know the company's goals and visions. It contributes to a more motivated workforce; they feel more involved in activities and as an important link in the organization. Companies' efforts should be that all would work, and be aware of organizational goals. Open dialogue between employees and management is important for business success in these endeavors.
This study is done in cooperation with my previous employer Oy Ahola Transport Ab. The purpose of this study was to examine how the communication of Oy Ahola Transport Ab’s vision and goals is working within the company. I wanted to find out what the employees know, how they have been informed and how satisfied the employees were with the flow of information. My study starts with a theoretical part, then I presented the history, the business idea and the mission of Oy Ahola Transport.
In my study I interviewed six people at Oy Ahola Transport Ab. I did a qualitative study the purpose was that the employees would describe its position in relation to the study's aim. The interviews were carried out as thematic interviews. It came up in this study how important it is that the entire organization is working towards the same goal, this is achieved only if the staff is aware of the company's vision and goals, and this in turn leads to a motivated workforce. The company faces some challenges in giving sufficient information on the business concept, mission and objectives.
Denhär studien gjordes i samarbete med min tidigare arbetsgivare Oy Ahola Transport Ab. Syftet med studien var att undersöka hur kommunikationen av Oy Ahola Transport Ab:s mål och visioner fungerar inom företaget. Jag ville ta reda på vad de anställda vet, hur de har fått informationen och hur tillfredställda de anställda var med informationsflödet. Mitt arbete börjar med en teoridel. Efter teoridelen följer en kort beskrivning av Ahola Transport. I beskrivningen av Oy Ahola Transport Ab behandlas också företagets mål och visioner och företagets sätt att arbeta.
I studien intervjuade jag sex personer vid Oy Ahola Transport Ab. Jag gjorde en kvalitativ undersökning. Syftet var att den anställda skulle beskriva sin uppfattning i relation till studiens syfte. Intervjuerna genomfördes som temaintervjuer. Det kom fram i studien hur viktigt det är att hela organisationen arbetar mot samma mål. Det uppnås endast genom att personalen är medveten om företagets mål och visioner. Detta i sin tur leder till en motiverad personal. Företaget står inför en del utmaningar när det gäller att få fram tillräckligt med information angående affärsidé, mission och målsättningar.
This study is done in cooperation with my previous employer Oy Ahola Transport Ab. The purpose of this study was to examine how the communication of Oy Ahola Transport Ab’s vision and goals is working within the company. I wanted to find out what the employees know, how they have been informed and how satisfied the employees were with the flow of information. My study starts with a theoretical part, then I presented the history, the business idea and the mission of Oy Ahola Transport.
In my study I interviewed six people at Oy Ahola Transport Ab. I did a qualitative study the purpose was that the employees would describe its position in relation to the study's aim. The interviews were carried out as thematic interviews. It came up in this study how important it is that the entire organization is working towards the same goal, this is achieved only if the staff is aware of the company's vision and goals, and this in turn leads to a motivated workforce. The company faces some challenges in giving sufficient information on the business concept, mission and objectives.