Living Lab -toimintamallin soveltuvuus sähköisten palvelujen kehittämiseen
Vuorisalo, Arja (2010)
Vuorisalo, Arja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003316028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003316028
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Living Lab -toimintamallin soveltuvuutta sähköisten palvelujen kehittämiseen. Raportin aluksi kuvataan avointa innovointia yritysten kehitystoiminnassa. Työn teoriaosuudessa paneudutaan siihen, mitä Living Lab tarkoittaa, mitkä ovat sen tavoitteet, mitkä ovat toimintamallin pääperiaatteet ja millaisella prosessilla Living Labeissa työskennellään. Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena tutkimalla yhtä suomalaista Living Lab projektia ja vertaamalla sitä Living Labeille soveltuvaan toimintamalliin. Case-projektissa tavoitteena oli päivittäistavarakaupan sähköisten palvelujen kehittäminen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla projektiin kaikkien osallistuneiden osapuoliryhmien jäseniä. Tutkimuksen tuloksiin ja johtopäätöksiin päädyttiin teorialähtöisen sisältöanalyysin avulla. Keskeisenä viitekehyksenä analyysissä ja argumentoinnissa käytettiin Living Labeille luotua FormIT –mallia.
Avoin innovointi ottaa aktiivisena osapuolena kehitysprosessiin mukaan tuotteiden ja palvelujen loppukäyttäjät. Ja kehitysprosessi muuttuu luonteeltaan sellaiseksi, että hyväksytään organisaation ulkopuolelta tulevat ideat. Living Lab on yksi avoimen innovoinnin menetelmistä, jossa loppukäyttäjien rooli ja käyttäjätarpeiden havainnointi käyttäjien aidoissa elinolosuhteissa korostuvat. Living Labien työskentelyyn osallistuu useita erilaisia osapuolia ja se koostuu erilaisista komponenteista, joiden avulla avoimessa yhteisössä pystytään luomaan käyttäjälähtöisiä ratkaisuja.
Living Labeissa kehitetty FormIT-prosessi on Living Lab yhteisön työskentelyä tukeva syklinen ja iteratiivinen malli, joka muodostuu kolmesta syklistä ja niiden kunkin sisällä tapahtuvista kolmesta vaiheesta. Toimintamallilla pyritään varmistamaan ratkaisujen soveltuvuus loppukäyttäjien tarpeisiin. Prosessin syklit ovat konseptin suunnittelu, prototyypin suunnittelu ja lopullisen palvelun suunnittelu. Syklien sisäiset vaiheet ovat mahdollisuuksien määrittely, suunnittelu ja arviointi. Syklien ulkopuolisina vaiheina voidaan toteuttaa ennen prosessin aluksi suunnittelu ja syklien jälkeen kehitetyn ratkaisun kaupallistaminen. Living Lab -toiminnassa on havaittu olevan viisi keskeistä periaatetta, jotka ovat edellytyksenä tulosten saavuttamiselle. Keskeiset toiminnan periaatteet ovat jatkuvuus, avoimuus, realismi, käyttäjien voimaantuminen ja spontaanius.
Keskeisimpänä johtopäätöksenä todettiin Living Labin sopivan hyvin sähköisten palvelujen kehittämiseen. Parhaat tulokset Living Labista saadaan viemällä kehitysprosessin kaikki kolme sykliä läpi, jolloin loppukäyttäjät ovat mukana tuottamassa perustarpeet palvelulle yleisesti, palvelun käyttämiseen kohdistuvat tarpeet sekä lopulta arvioimassa lopullisen palvelun käytettävyyttä ja soveltuvuutta tarpeisiin. Kun tarkasteltiin case-projektin onnistumista, todettiin, että kahden keskeisen periaatteen läsnäololla kehitysprojektissa pystyttäisiin paikkaamaan useita puutteita. Nämä kaksi periaatetta ovat jatkuvuus ja avoimuus. Iteratiivinen prosessi todettiin luonteenomaiseksi Living Lab -toiminnalle.
Avoin innovointi ottaa aktiivisena osapuolena kehitysprosessiin mukaan tuotteiden ja palvelujen loppukäyttäjät. Ja kehitysprosessi muuttuu luonteeltaan sellaiseksi, että hyväksytään organisaation ulkopuolelta tulevat ideat. Living Lab on yksi avoimen innovoinnin menetelmistä, jossa loppukäyttäjien rooli ja käyttäjätarpeiden havainnointi käyttäjien aidoissa elinolosuhteissa korostuvat. Living Labien työskentelyyn osallistuu useita erilaisia osapuolia ja se koostuu erilaisista komponenteista, joiden avulla avoimessa yhteisössä pystytään luomaan käyttäjälähtöisiä ratkaisuja.
Living Labeissa kehitetty FormIT-prosessi on Living Lab yhteisön työskentelyä tukeva syklinen ja iteratiivinen malli, joka muodostuu kolmesta syklistä ja niiden kunkin sisällä tapahtuvista kolmesta vaiheesta. Toimintamallilla pyritään varmistamaan ratkaisujen soveltuvuus loppukäyttäjien tarpeisiin. Prosessin syklit ovat konseptin suunnittelu, prototyypin suunnittelu ja lopullisen palvelun suunnittelu. Syklien sisäiset vaiheet ovat mahdollisuuksien määrittely, suunnittelu ja arviointi. Syklien ulkopuolisina vaiheina voidaan toteuttaa ennen prosessin aluksi suunnittelu ja syklien jälkeen kehitetyn ratkaisun kaupallistaminen. Living Lab -toiminnassa on havaittu olevan viisi keskeistä periaatetta, jotka ovat edellytyksenä tulosten saavuttamiselle. Keskeiset toiminnan periaatteet ovat jatkuvuus, avoimuus, realismi, käyttäjien voimaantuminen ja spontaanius.
Keskeisimpänä johtopäätöksenä todettiin Living Labin sopivan hyvin sähköisten palvelujen kehittämiseen. Parhaat tulokset Living Labista saadaan viemällä kehitysprosessin kaikki kolme sykliä läpi, jolloin loppukäyttäjät ovat mukana tuottamassa perustarpeet palvelulle yleisesti, palvelun käyttämiseen kohdistuvat tarpeet sekä lopulta arvioimassa lopullisen palvelun käytettävyyttä ja soveltuvuutta tarpeisiin. Kun tarkasteltiin case-projektin onnistumista, todettiin, että kahden keskeisen periaatteen läsnäololla kehitysprojektissa pystyttäisiin paikkaamaan useita puutteita. Nämä kaksi periaatetta ovat jatkuvuus ja avoimuus. Iteratiivinen prosessi todettiin luonteenomaiseksi Living Lab -toiminnalle.