Musiikkikasvatus varhaiskasvatuksessa : Musiikkikasvatuksen kehittäminen Päiväkoti Nuppulassa
Pappi, Outi (2017)
Pappi, Outi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702122299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702122299
Tiivistelmä
Musiikkikasvatuksen suunnittelu varhaiskasvatuksessa on haastavaa, koska toimintakauden aikana tulee käsitellä kaikki musiikkikasvatukseen liittyvät perusasiat. Opinnäytetyössä etsitään vastauksia siihen, miten musiikkikasvatusta voidaan kehittää niin, että musiikkikasvatukselle asetetut tavoitteet tulevat saavutetuksi. Tärkeää on myös tukea lapsen osallisuutta musiikkikasvatuksessa. Tutkimustehtävänä opinnäytetyössä on kehittää Vieremän kunnan varhaiskasvatuksen musiikkikasvatusta Päiväkoti Nuppulassa. Musiikkikasvatusta kehitetään laatimalla musiikkikasvatuskansio. Tavoitteena on tuottaa tietoa musiikkikasvatuksesta, johon sisältyvät teoriatieto, valmiit tuokiosuunnitelmat sekä materiaalit niihin. Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittava, jossa etsitään ja kehitetään uusia keinoja toteuttaa musiikkikasvatusta Vieremän kunnan varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena on myös helpottaa musiikkituokioiden suunnittelua laatimalla valmiita musiikkituokiosuunnitelmia, joissa on uutta materiaalia, erilaisia variaatioita tuokioihin sekä musiikkikasvatuksen keskeisten aiheiden käsittelyä toimintakauden aikana.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, johon kuuluvat kehittämisprosessi, kirjallinen raportti sekä tuotteena musiikkikasvatuskansio. Tutkimus etenee toimintatutkimuksen vaiheiden mukaisesti: suunnittelu, toiminta, havainnointi, reflektointi. Suunnitteluvaiheessa musiikkituokiot suunniteltiin kerätyn teoria-aineiston pohjalta. Toimintavaiheessa testattiin viisi musiikkituokiota. Havainnointivaiheessa lapsia havainnoitiin tuokioilla. Reflektointivaiheessa tarkasteltiin saatuja palautteita ja tehtiin muutoksia tuokioihin palautteiden pohjalta. Pääasiassa tuokiot saivat positiivista palautetta sisällöstä sekä rakenteesta. Sisällöt koettiin monipuolisiksi, kuvien tuki auttaa lapsia sekä tuokioilla on sopivasti materiaalia. Jonkin verran löytyi myös kehitettävää. Toimintoihin voisi lisätä enemmän soitinten käyttöä sekä huomioida enemmän lasten ehdotuksia. Kehitysehdotukset huomioitiin lopullisissa musiikkituokioissa.
Musiikkikasvatuskansion avulla musiikkituokioiden suunnittelu on helpompaa, koska tuokiot on suunniteltu valmiiksi ja yhdestä kansiosta löytyy tarvittavat materiaalit. Tuokioiden suunnittelussa on otettu huomioon musiikkikasvatukseen liittyvät perusasiat sekä niiden käsittely toimintakauden aikana. Suunnitelluilla musiikkituokioilla pyritään tukemaan lasten kasvua, kehitystä sekä oppimista. Keskeistä on myös lapsilähtöisyys, sosiaalisuus, lasten oppiminen sekä osallisuus musiikkituokioilla. Jatkotutkimuksessa voidaan tutkia, millaisia kokemuksia kansion käytöstä on.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, johon kuuluvat kehittämisprosessi, kirjallinen raportti sekä tuotteena musiikkikasvatuskansio. Tutkimus etenee toimintatutkimuksen vaiheiden mukaisesti: suunnittelu, toiminta, havainnointi, reflektointi. Suunnitteluvaiheessa musiikkituokiot suunniteltiin kerätyn teoria-aineiston pohjalta. Toimintavaiheessa testattiin viisi musiikkituokiota. Havainnointivaiheessa lapsia havainnoitiin tuokioilla. Reflektointivaiheessa tarkasteltiin saatuja palautteita ja tehtiin muutoksia tuokioihin palautteiden pohjalta. Pääasiassa tuokiot saivat positiivista palautetta sisällöstä sekä rakenteesta. Sisällöt koettiin monipuolisiksi, kuvien tuki auttaa lapsia sekä tuokioilla on sopivasti materiaalia. Jonkin verran löytyi myös kehitettävää. Toimintoihin voisi lisätä enemmän soitinten käyttöä sekä huomioida enemmän lasten ehdotuksia. Kehitysehdotukset huomioitiin lopullisissa musiikkituokioissa.
Musiikkikasvatuskansion avulla musiikkituokioiden suunnittelu on helpompaa, koska tuokiot on suunniteltu valmiiksi ja yhdestä kansiosta löytyy tarvittavat materiaalit. Tuokioiden suunnittelussa on otettu huomioon musiikkikasvatukseen liittyvät perusasiat sekä niiden käsittely toimintakauden aikana. Suunnitelluilla musiikkituokioilla pyritään tukemaan lasten kasvua, kehitystä sekä oppimista. Keskeistä on myös lapsilähtöisyys, sosiaalisuus, lasten oppiminen sekä osallisuus musiikkituokioilla. Jatkotutkimuksessa voidaan tutkia, millaisia kokemuksia kansion käytöstä on.