Kansainvälisesti adoptoitujen lasten kiintymyssuhteen tukeminen
Niskanen, Noora; Törmä, Iida (2017)
Niskanen, Noora
Törmä, Iida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702112290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702112290
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja erityisesti lastentarhanopettajien tietoisuutta siitä, miten he voivat parhaiten tukea kansainvälisesti adoptoitujen lasten kiintymyssuhdetta. Aihe nousi suoraan työelämän tarpeesta. Keräsimme aiheesta teoriatietoa kirjallisuudesta ja kokosimme esitteen, jossa annetaan vinkkejä siitä, kuinka varhaiskasvattajat voivat tukea kansainvälisesti adoptoidun lapsen ja vanhemman välistä kiintymyssuhdetta. Opinnäyte toteutettiin yhteistyössä Adoptioperheet ry:n kanssa, jonka tavoitteena on tukea kaikkia adoptiopolkua kulkevia.
Opinnäytetyö on monimuotoinen ja se koostuu teoriataustan kokoamisesta, kahdesta konsultoivasta haastattelusta sekä varhaiskasvattajille suunnatun esitteen laatimisesta. Haastatteluissa on mukana adoptiokuraattori sekä lastentarhanopettaja, jonka ryhmässä on aloittanut syksyllä 2016 kansainvälisesti adoptoitu lapsi. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat tutkimukset kansainvälisestä adoptiosta ja kiintymyssuhteesta. Lisäksi tarkastelemme teoriaosuudessa varhaiskasvatuksen tutkimuksia, erityisesti siltä kannalta, mitä todetaan päiväkodin aloituksesta sekä huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Hyödynnämme teoriatietoa esitteessämme. Haastatteluiden avulla pyrimme keräämään tietoa käytännön kokemuksista ja saamaan työhömme ammatillista näkökulmaa. Esitettä varten toteutimme myös kyselyn adoptiovanhemmille.
Esitteen viimeistelyä varten lähetimme sen arvioitavaksi työelämän kumppanillemme sekä haastateltaville ja näiden lisäksi kahdelle lastentarhanopettajalle, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta kansainvälisesti adoptoiduista lapsista. Muokkasimme esitettämme ilminousseiden asioiden perusteella. Esite koettiin hyödylliseksi ja toimivaksi välineeksi tiedon lisäämisessä. Esite tulee yhteistyökumppanimme verkkosivuille jokaisen tulostettavaksi sekä heidän mukanaan messuille jaettavaksi. Opinnäytetyömme hyöty on ennaltaehkäisevässä työssä, jossa adoptoitulapsi saa jo varhaiskasvatuksen piirissä tarvitsemaansa tukea.
Opinnäytetyö on monimuotoinen ja se koostuu teoriataustan kokoamisesta, kahdesta konsultoivasta haastattelusta sekä varhaiskasvattajille suunnatun esitteen laatimisesta. Haastatteluissa on mukana adoptiokuraattori sekä lastentarhanopettaja, jonka ryhmässä on aloittanut syksyllä 2016 kansainvälisesti adoptoitu lapsi. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat tutkimukset kansainvälisestä adoptiosta ja kiintymyssuhteesta. Lisäksi tarkastelemme teoriaosuudessa varhaiskasvatuksen tutkimuksia, erityisesti siltä kannalta, mitä todetaan päiväkodin aloituksesta sekä huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Hyödynnämme teoriatietoa esitteessämme. Haastatteluiden avulla pyrimme keräämään tietoa käytännön kokemuksista ja saamaan työhömme ammatillista näkökulmaa. Esitettä varten toteutimme myös kyselyn adoptiovanhemmille.
Esitteen viimeistelyä varten lähetimme sen arvioitavaksi työelämän kumppanillemme sekä haastateltaville ja näiden lisäksi kahdelle lastentarhanopettajalle, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta kansainvälisesti adoptoiduista lapsista. Muokkasimme esitettämme ilminousseiden asioiden perusteella. Esite koettiin hyödylliseksi ja toimivaksi välineeksi tiedon lisäämisessä. Esite tulee yhteistyökumppanimme verkkosivuille jokaisen tulostettavaksi sekä heidän mukanaan messuille jaettavaksi. Opinnäytetyömme hyöty on ennaltaehkäisevässä työssä, jossa adoptoitulapsi saa jo varhaiskasvatuksen piirissä tarvitsemaansa tukea.