Leikitäänkö kirkkistä? : lasten osallisuuden kokemuksia liikunnallisen pihapäivän suunnittelussa ja toteutuksessa
Ketola, Linda; Lakima-Terkola, Nea (2016)
Ketola, Linda
Lakima-Terkola, Nea
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702102276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702102276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda lapsille mahdollisuuksia osallisuuteen koko perheen pihapäivän suunnittelussa ja toteutuksessa Salon kaupungissa, Asemakadun päiväkodissa. Opinnäytetyössä pyrittiin luomaan myös perheelle mahdollisuuksia osallisuuteen kutsumalla heidät pihapäivään. Vanhempia pyydettiin vastaamaan lapsuuden leikkejä koskevaan kyselyyn, jotka koottiin opinnäytetyön aikana lehtiseksi Leikitäänkö kirkkistä? – vanhempien pohdintoja lapsuuden leikeistä. Perhe nähdään tässä opinnäytetyössä koostuvan ydinperheen lisäksi isovanhemmista.
Opinnäytetyön tutkimustehtävät olivat, 1. minkälaisia kokemuksia lapsilla on liikunnallisen pihapäivän suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä 2. minkälaisia kokemuksia perheellä on osallistumisesta liikunnalliseen pihapäivään.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, joka pitää sisällään toiminnallisen osuuden ja raportoinnin. Opinnäytetyössä käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä on osallistuva havainnointi, ryhmähaastattelu ja lomakehaastattelu. Lasten osallisuuden toteutumista tarkastellaan Harry Shierin osallisuuden polku- malliin peilaten.
Lasten kokemuksia tarkastellaan Deweyn ihmiskokemukseen peilaten. Tämän mukaan ihmiskokemusta voidaan tutkia yksilön ja ympäristön välisenä vuorovaikutuksena, jossa keskitytään tarkastelemaan kokemuksia ohjaavaan toimintaan. Opinnäytetyössä pyritään syvempään ymmärrykseen lapsen kokemusmaailmasta hermeneuttisella ajattelulla. Siinä kiinnitetään huomiota ihmisten väliseen kommunikaatioon, erityisesti yksilön kieleen, mutta myös kehollisiin ilmaisuihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa lasten suunnittelema ja toteuttama pihapäivä yhdessä Asemakadun päiväkodin vanhempaintoimikunnan kanssa joulukuun 2016 aikana. Pihapäivä oli yhteisöllinen tapahtuma, jossa palautteiden mukaan sekä lapset, että vanhemmat ja isovanhemmat viihtyivät. Lasten kertoman mukaan pihapäivän toteutus vastasi heidän tekemäänsä suunnitelmaa. Lisäksi aikuiset kokivat positiivisesti, että lapselle luodaan mahdollisuuksia osallisuuteen toiminnan suunnittelussa. Vanhempien lapsuuden leikeistä koottiin nide, joka jäi päiväkotiin aikuisten käytettäväksi.
Opinnäytetyön tutkimustehtävät olivat, 1. minkälaisia kokemuksia lapsilla on liikunnallisen pihapäivän suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä 2. minkälaisia kokemuksia perheellä on osallistumisesta liikunnalliseen pihapäivään.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, joka pitää sisällään toiminnallisen osuuden ja raportoinnin. Opinnäytetyössä käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä on osallistuva havainnointi, ryhmähaastattelu ja lomakehaastattelu. Lasten osallisuuden toteutumista tarkastellaan Harry Shierin osallisuuden polku- malliin peilaten.
Lasten kokemuksia tarkastellaan Deweyn ihmiskokemukseen peilaten. Tämän mukaan ihmiskokemusta voidaan tutkia yksilön ja ympäristön välisenä vuorovaikutuksena, jossa keskitytään tarkastelemaan kokemuksia ohjaavaan toimintaan. Opinnäytetyössä pyritään syvempään ymmärrykseen lapsen kokemusmaailmasta hermeneuttisella ajattelulla. Siinä kiinnitetään huomiota ihmisten väliseen kommunikaatioon, erityisesti yksilön kieleen, mutta myös kehollisiin ilmaisuihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa lasten suunnittelema ja toteuttama pihapäivä yhdessä Asemakadun päiväkodin vanhempaintoimikunnan kanssa joulukuun 2016 aikana. Pihapäivä oli yhteisöllinen tapahtuma, jossa palautteiden mukaan sekä lapset, että vanhemmat ja isovanhemmat viihtyivät. Lasten kertoman mukaan pihapäivän toteutus vastasi heidän tekemäänsä suunnitelmaa. Lisäksi aikuiset kokivat positiivisesti, että lapselle luodaan mahdollisuuksia osallisuuteen toiminnan suunnittelussa. Vanhempien lapsuuden leikeistä koottiin nide, joka jäi päiväkotiin aikuisten käytettäväksi.