Pelattavuus kenttäsuunnittelussa
Viitaja, Mikko (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702132342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702132342
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pelattavuutta kenttäsuunnittelijan näkökulmasta ja miten sitä voidaan hyödyntää kenttiä suunnitellessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Loiste Interactive Oy, joka julkaisi tammikuussa 2016 Windowsille INFRA-nimisen ensimmäisen persoonan seikkailu- ja pulmanratkontapelin. Opinnäytetyössä yksi pelin kentistä suunniteltiin ja tehtiin hyödyntämällä pelattavuuden teoriaa.
Metodina tutkimuksessa käytettiin toimintatutkimusta, joka on kvalitatiivisen tutkimuksen suuntaus. Sen avulla pystyttiin tutkimaan syvällisemmin pelattavuutta sekä pelattavuuden vaikutuksia pelaajiin. Opinnäytetyön teoriaa kerättiin pelattavuuteen sekä kenttäsuunnitteluun liittyvistä lähteistä. Niistä kerätyllä aineistolla suunniteltiin pelattavuus Waterplant-nimiseen kenttään. Myös testaajien palautteen ja videoiden avulla saatiin tietoa kentän toimivuudesta ja tarvittavista muutoksista.
Teorian ja testauksen avulla saatiin paljon tietoa pelattavuudesta. Niiden avulla pystyttiin kehittämään kenttien pelattavuutta ja myös saatiin paljon hyvää tietoa, jota voidaan hyödyntää myöhemmin. Kaikkea saatua materiaalia tullaan hyödyntämään yrityksen pelien suunnittelussa tulevaisuudessa.
Metodina tutkimuksessa käytettiin toimintatutkimusta, joka on kvalitatiivisen tutkimuksen suuntaus. Sen avulla pystyttiin tutkimaan syvällisemmin pelattavuutta sekä pelattavuuden vaikutuksia pelaajiin. Opinnäytetyön teoriaa kerättiin pelattavuuteen sekä kenttäsuunnitteluun liittyvistä lähteistä. Niistä kerätyllä aineistolla suunniteltiin pelattavuus Waterplant-nimiseen kenttään. Myös testaajien palautteen ja videoiden avulla saatiin tietoa kentän toimivuudesta ja tarvittavista muutoksista.
Teorian ja testauksen avulla saatiin paljon tietoa pelattavuudesta. Niiden avulla pystyttiin kehittämään kenttien pelattavuutta ja myös saatiin paljon hyvää tietoa, jota voidaan hyödyntää myöhemmin. Kaikkea saatua materiaalia tullaan hyödyntämään yrityksen pelien suunnittelussa tulevaisuudessa.