TUOREVERKON KASVISSOSEIDEN HERÄTTÄMÄT MIELIKUVAT SEKÄ TUOTTEIDEN TUNNETTUUS JA KÄYTTÖ
Saramäki, Emma (2017)
Saramäki, Emma
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702242686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702242686
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Tuoreverkon kasvissoseiden herättämiä mielipiteitä sekä tunnettuutta ja käyt-töä kuluttajien keskuudessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja Tuoreverkko on kuopiolainen yritys, joka myy ja markkinoi avomaan kasviksia sekä kasvissoseita. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Tuoreverkon kasvisso-seiden tunnettuutta ja käyttöä kuluttajien keskuudessa sekä millaisia mielikuvia tuotteet herättävät vastaa-jissa. Opinnäytetyön teoriaosa koostuu kolmesta osasta. Aluksi luodaan lyhyt tilastokatsaus kasvisten kulut-tamisesta Suomessa sekä käsitellään valmisruoan määritelmää ja kysyntää ohjaavia tekijöitä. Seuraava luku käsittää ostokäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä ja niiden määritelmiä. Teoriaosan viimeinen luku sisältää mark-kinoinnin osa-alueita tämän opinnäytetyön kannalta keskeisimpien näkökulmien kannalta, joita ovat tunnet-tuus, brändi ja imago sekä pakkaus.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tarkoituksena oli saada vastauksia tutkimusongelmaan ja tuoda hyödyllistä tietoa toimeksiantajalle. Tutkimustulosten on tarkoitus saattaa toimeksianja lähemmäksi asiakasrajapintaa ja ymmärtää asiakkaiden todelliset tarpeet. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropolilla ja lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Keskeisimpinä tuloksina havaittiin, että useimmat tunnistavat kasvissoseiden tuoteryhmän mutta vain 11 prosenttia käyttää tuotteita. Lisäksi naiset ovat kokonaisuudessaan optimistisempia tuotteiden kokeiluun liittyen kuin miehet. Tuotteiden ulkonäkö mai-nittiin useaan otteeseen, sillä se viestii monen vastaajan mielestä koirille tarkoitetusta lihatuotteesta. Lisäksi monilla vastaajista on hyvin vähän tietoa kasvissoseiden tuotesisällöstä, sillä useat vastaajat epäilevät tuot-teiden sisältävän runsaasti lisäaineita ja vain vähän kasviksia, mikä vaikuttaa negatiivisesti ostohaluun. Avointen vastausten perusteella tuotteiden saatavuudessa ja näkyvyydessä on myös parannettavaa, sillä moni ei ollut koskaan nähnyt tuotteita tai ainakaan löydä niitä myymälästä.
Tutkimuksen tulosten valossa sekä oman ammattitaitonsa pohjalta opinnäytetyön tekijä kokoaa kehittämis-ehdotuksia toimeksiantajan tarpeisiin. Tärkeimpiä kehittämiskohteita kasvissoseiden osalta ovat pakkauksen ulkonäköön panostaminen, informatiivisen viestin välittäminen tuotteesta sekä tuotteen esillepanon huomioi-minen myymälässä, jotta asiakkaan on helpompi löytää tuote. Kasvissoseiden yhteydessä voisi olla myös pieni reseptivihkonen, joissa tuotteita käytetään. Edellä mainuilla keinoilla pyritään lisäämään kasvissoseiden tun-nettuutta sekä edistämään niiden myyntiä asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tarkoituksena oli saada vastauksia tutkimusongelmaan ja tuoda hyödyllistä tietoa toimeksiantajalle. Tutkimustulosten on tarkoitus saattaa toimeksianja lähemmäksi asiakasrajapintaa ja ymmärtää asiakkaiden todelliset tarpeet. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropolilla ja lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Keskeisimpinä tuloksina havaittiin, että useimmat tunnistavat kasvissoseiden tuoteryhmän mutta vain 11 prosenttia käyttää tuotteita. Lisäksi naiset ovat kokonaisuudessaan optimistisempia tuotteiden kokeiluun liittyen kuin miehet. Tuotteiden ulkonäkö mai-nittiin useaan otteeseen, sillä se viestii monen vastaajan mielestä koirille tarkoitetusta lihatuotteesta. Lisäksi monilla vastaajista on hyvin vähän tietoa kasvissoseiden tuotesisällöstä, sillä useat vastaajat epäilevät tuot-teiden sisältävän runsaasti lisäaineita ja vain vähän kasviksia, mikä vaikuttaa negatiivisesti ostohaluun. Avointen vastausten perusteella tuotteiden saatavuudessa ja näkyvyydessä on myös parannettavaa, sillä moni ei ollut koskaan nähnyt tuotteita tai ainakaan löydä niitä myymälästä.
Tutkimuksen tulosten valossa sekä oman ammattitaitonsa pohjalta opinnäytetyön tekijä kokoaa kehittämis-ehdotuksia toimeksiantajan tarpeisiin. Tärkeimpiä kehittämiskohteita kasvissoseiden osalta ovat pakkauksen ulkonäköön panostaminen, informatiivisen viestin välittäminen tuotteesta sekä tuotteen esillepanon huomioi-minen myymälässä, jotta asiakkaan on helpompi löytää tuote. Kasvissoseiden yhteydessä voisi olla myös pieni reseptivihkonen, joissa tuotteita käytetään. Edellä mainuilla keinoilla pyritään lisäämään kasvissoseiden tun-nettuutta sekä edistämään niiden myyntiä asiakaslähtöisesti.