Käytössä olevien hyötypelien kartoitus
Jyräsalo, Hanna (2017)
Jyräsalo, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703012817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703012817
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa käytössä olevia hyötypelejä. Tavoitteena oli tuottaa kooste käytössä olevista hyötypeleistä ja niiden sisällöistä. Hyötypelien tuli olla vapaasti saatavilla olevia, terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä ja nuorille tarkoitettuja. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Zet-hanke, Laurea-ammattikorkeakoulu ja Valaa Oy (Meanfish Oy).
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin hyötypeleihin, digitaaliseen pelaamiseen sekä nuorten digitaalisen pelaamisen hyötyihin ja haittoihin. Teoriatieto rajattiin kohderyhmän mukaan.
Opinnäytetyö tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus on tieteellinen tutkimusmenetelmä ja sen avulla tutkitaan aiempia tutkimuksia. Yleiskatsaus on laajin toteutustapa ja sitä käytettiin myös tässä opinnäytetyössä.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Minkälaisia vapaasti käytettävissä olevia hyötypelejä on käytössä? Mikä on hyötypelien sisältö?
Opinnäytetyön tuloksena löydettiin 11 vapaasti saatavilla olevaa hyötypeliä. Hyötypelit opettavat yhteistyötaitoja, mielen hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja. Opinnäytetyön teoriaosuus on ristiriidassa tulosten kanssa, sillä tuloksena saatiin myös vapaa-ajalla käytössä olevia hyötypelejä. Teoriaosuudessa tuli esille vain opetuskäytössä olevia pelejä.
Kehittämisehdotuksia ovat hyötypelit -käsitteen määrittely sekä hyötypelit -sanan yleistäminen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin hyötypeleihin, digitaaliseen pelaamiseen sekä nuorten digitaalisen pelaamisen hyötyihin ja haittoihin. Teoriatieto rajattiin kohderyhmän mukaan.
Opinnäytetyö tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus on tieteellinen tutkimusmenetelmä ja sen avulla tutkitaan aiempia tutkimuksia. Yleiskatsaus on laajin toteutustapa ja sitä käytettiin myös tässä opinnäytetyössä.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Minkälaisia vapaasti käytettävissä olevia hyötypelejä on käytössä? Mikä on hyötypelien sisältö?
Opinnäytetyön tuloksena löydettiin 11 vapaasti saatavilla olevaa hyötypeliä. Hyötypelit opettavat yhteistyötaitoja, mielen hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja. Opinnäytetyön teoriaosuus on ristiriidassa tulosten kanssa, sillä tuloksena saatiin myös vapaa-ajalla käytössä olevia hyötypelejä. Teoriaosuudessa tuli esille vain opetuskäytössä olevia pelejä.
Kehittämisehdotuksia ovat hyötypelit -käsitteen määrittely sekä hyötypelit -sanan yleistäminen.