Yhteisöllisyyden vaikutukset varhaisnuorten hyvinvointiin
Seppä, Anu (2017)
Seppä, Anu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073002
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä ymmärrystä varhaisnuorten yhteisöllisyydestä, sen syntymisestä ja vaikutuksista varhaisnuorten hyvinvointiin. Opinnäytetyössä ajatellaan varhaisnuoren hyvinvoinnin syntyvän arjen pienistä tapahtumista, jotka kietoutuvat toisiinsa ja nämä kokemukset synnyttävät hyvinvoinnin. Hyvinvointi on varhaisnuoren kasvamisen kannalta tärkeä asia. Hyvinvointi ulottuu nuoren elämää koskeviin pohdintoihin, itsetunnon sekä minäkuvan kasvuun. Nuori tarvitsee kokemuksia, että hän on yhteisönsä jäsen ja pystyy olemaan vastavuoroisessa vuorovaikutuksessa muiden yhteisön jäsenten kanssa.
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä ajatellaan varhaisnuoria aktiivisina toimijoina, jotka itsenäisesti osallistuvat oman elämänsä rakentamiseen. He pystyvät vaikuttamaan omaan elämäänsä monin tavoin, jos heille annetaan mahdollisuus aikuisten toimesta. Mahdollistamalla ja rajoittamalla nuoren elämää, aikuiset vaikuttavat nuorten käsityksiin siitä, mikä on nuorten paikka ympäröivässä yhteisössä ja millaisessa toimintakulttuurissa hän elää.
Opinnäytetyössä lähestytään varhaisnuorten hyvinvoinnin kokemuksia Espanjan matkasta ja sen saavuttamisesta käsin.Haastatteluaineiston lähteinä toimivat vanhemmat ja luokan oma opettaja.
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä ajatellaan varhaisnuoria aktiivisina toimijoina, jotka itsenäisesti osallistuvat oman elämänsä rakentamiseen. He pystyvät vaikuttamaan omaan elämäänsä monin tavoin, jos heille annetaan mahdollisuus aikuisten toimesta. Mahdollistamalla ja rajoittamalla nuoren elämää, aikuiset vaikuttavat nuorten käsityksiin siitä, mikä on nuorten paikka ympäröivässä yhteisössä ja millaisessa toimintakulttuurissa hän elää.
Opinnäytetyössä lähestytään varhaisnuorten hyvinvoinnin kokemuksia Espanjan matkasta ja sen saavuttamisesta käsin.Haastatteluaineiston lähteinä toimivat vanhemmat ja luokan oma opettaja.