Varhaisaikuisten elämänhallinnan taitojen tukeminen : Toimintaterapeuttisen valmennusintervention suunnittelun prosessi
Karhunen, Mirva; Soininen, Eeva (2017)
Karhunen, Mirva
Soininen, Eeva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702072090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702072090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä varhaisaikuisille kohdennettu toimintaterapeuttisen valmennusintervention suunnitelma, joka soveltuu varhaisaikuisten syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn. Intervention suunnitelman laatimisessa mukailtiin Scaffan ja Reitz:n ohjelman suunnittelun prosessia. Valmennusintervention tarkoituksena on varhaisaikuisten elämänhallinnan taitojen tukemien, mikä taas osaltaan vahvistaa hyvinvointia ja ennaltaehkäisee syrjäytymistä. Intervention sisällöissä hyödynnettiin toiminnallisia menetelmiä Lifestyle Redesign®- ja Lifestyle Matters -interventio-ohjelmista sekä valmennuksesta.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka toteutusta ohjasivat Scaffan ja Reitz:n ohjelman suunnittelun prosessin mukaiset vaiheet. Valmennusintervention asiakaslähtöisyyden lisäämiseksi opinnäytetyön toteutusosassa tehtiin tarpeen arviointi workshop-työskentelyllä työpajatoiminnassa mukana oleville varhaisaikuisille (n=7). Workshopin tuotoksia analysoitiin narratiivista analyysia mukaillen. Tuloksia yhdistettiin tiedonhaun avulla saatuihin näkökulmiin varhaisaikuisten elämänhallinnan taitojen tarpeesta syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä. Näiden pohjalta tehtiin toimintaterapeuttisen valmennusintervention suunnitelma.
Lifestyle Redesign ja Lifestyle Matters -interventio-ohjelmat ja valmennus soveltuvat varhaisaikuisten elämänhallinnan taitoja tukevan valmennusintervention taustalle vastaamalla niihin tarpeisiin, joita teoriatieto ja varhaisaikuiset nostivat esiin. Seuraava vaihe kohti valmista interventiota olisi suunnitella intervention menettelytavat ja aikataulut sekä kehittää arviointisuunnitelma. Myös materiaalien ja menettelytapojen testaus tulisi tehdä ennen intervention toteutusta.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka toteutusta ohjasivat Scaffan ja Reitz:n ohjelman suunnittelun prosessin mukaiset vaiheet. Valmennusintervention asiakaslähtöisyyden lisäämiseksi opinnäytetyön toteutusosassa tehtiin tarpeen arviointi workshop-työskentelyllä työpajatoiminnassa mukana oleville varhaisaikuisille (n=7). Workshopin tuotoksia analysoitiin narratiivista analyysia mukaillen. Tuloksia yhdistettiin tiedonhaun avulla saatuihin näkökulmiin varhaisaikuisten elämänhallinnan taitojen tarpeesta syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä. Näiden pohjalta tehtiin toimintaterapeuttisen valmennusintervention suunnitelma.
Lifestyle Redesign ja Lifestyle Matters -interventio-ohjelmat ja valmennus soveltuvat varhaisaikuisten elämänhallinnan taitoja tukevan valmennusintervention taustalle vastaamalla niihin tarpeisiin, joita teoriatieto ja varhaisaikuiset nostivat esiin. Seuraava vaihe kohti valmista interventiota olisi suunnitella intervention menettelytavat ja aikataulut sekä kehittää arviointisuunnitelma. Myös materiaalien ja menettelytapojen testaus tulisi tehdä ennen intervention toteutusta.