Käyttäjälähtöinen suunnitteluprosessi oppimateriaalin kuvituksessa
Hyytiäinen, Henna (2017)
Hyytiäinen, Henna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703083072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703083072
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunnitellaan kuvitushahmo alakoulussa käsityön opetuksessa käytettävään oppimateriaaliin. Kuvitushahmon suunnitteluprosessissa lähtökohtana on käyttäjälähtöisyys, joten alakoululaisten omat kuvitusmieltymykset ohjaavat suunnitteluprosessia. Alakoululaisten kuvitusmieltymyksiä selvitään kyselytutkimuksella, jonka pohjana ovat eri oppiaineiden kirjoista valitut kuvitushahmot. Kyselytutkimukseen osallistuvat oppilaat ovat 4-6. –luokkalaisia, joilta kerättyä aineistoa analysoidaan kvantitatiivisin menetelmin.
Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten perusteella suunnitellaan kuvitushahmo, joka soveltuu monimateriaaliseen käsityön oppiaineeseen ja miellyttää mahdollisimman monia oppilaita, sukupuoleen katsomatta. Suunnitellun kuvitushahmon tarkoituksena on innostaa alakoululaisia käsitöiden pariin sekä sen avulla on tarkoitus havainnollistaa erilaisia käsityötekniikoita ja mallintaa ehdotuksia tekniikoiden soveltamiseen. Kuvitushahmon suunnitteluprosessi mukailee Ilkka Kettusen muotoiluprosessinmallia.
Opinnäytetyön tuloksena on kuvitushahmo, joka soveltuu alakoulun uudistuneeseen käsityön oppiaineeseen, jonka lähtökohtana on monimateriaalisuus. Käyttäjille tehdyn kyselytutkimuksen perusteella suunniteltiin kuvitushahmo, joka miellytti mahdollisimman paljon käyttäjäryhmää. Tuloksena on eläinhahmo, jossa on kuitenkin inhimillisiä piirteitä, kuten ilmeet ja eleet. Hahmo on toteutettu sarjakuvamaista piirrostyyliä hyödyntäen, sillä se oli kohderyhmän keskuudessa suosituin piirrostyyli. Hahmon värimaailma koostuu kirkkaista ja selkeistä väreistä ja hahmon olemukseen on pyritty tuomaan humoristisia elementtejä, jotka koettiin kyselytutkimuksen perusteella miellyttäviksi oppilaiden keskuudessa.
Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten perusteella suunnitellaan kuvitushahmo, joka soveltuu monimateriaaliseen käsityön oppiaineeseen ja miellyttää mahdollisimman monia oppilaita, sukupuoleen katsomatta. Suunnitellun kuvitushahmon tarkoituksena on innostaa alakoululaisia käsitöiden pariin sekä sen avulla on tarkoitus havainnollistaa erilaisia käsityötekniikoita ja mallintaa ehdotuksia tekniikoiden soveltamiseen. Kuvitushahmon suunnitteluprosessi mukailee Ilkka Kettusen muotoiluprosessinmallia.
Opinnäytetyön tuloksena on kuvitushahmo, joka soveltuu alakoulun uudistuneeseen käsityön oppiaineeseen, jonka lähtökohtana on monimateriaalisuus. Käyttäjille tehdyn kyselytutkimuksen perusteella suunniteltiin kuvitushahmo, joka miellytti mahdollisimman paljon käyttäjäryhmää. Tuloksena on eläinhahmo, jossa on kuitenkin inhimillisiä piirteitä, kuten ilmeet ja eleet. Hahmo on toteutettu sarjakuvamaista piirrostyyliä hyödyntäen, sillä se oli kohderyhmän keskuudessa suosituin piirrostyyli. Hahmon värimaailma koostuu kirkkaista ja selkeistä väreistä ja hahmon olemukseen on pyritty tuomaan humoristisia elementtejä, jotka koettiin kyselytutkimuksen perusteella miellyttäviksi oppilaiden keskuudessa.