Koulun merkitys oppilaiden koulumotivaatiolle : Perhon yläkoulun oppilaiden kokemuksia
Humalajoki, Venla (2017)
Humalajoki, Venla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703093112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703093112
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Perhon yläkoulun oppilaiden näkökulmasta koulun merkitystä oppilaiden koulumotivaatiolle. Kiinnostuksen kohteina olivat kouluviihtyvyys, koulun sosiaalinen ympäristö ja osallisuus oppilaiden kokemana. Tavoitteena oli löytää keinoja ja muutosehdotuksia, joilla oppilaiden näkökulmasta katsottuna koulu voisi entistä paremmin tukea ja parantaa heidän koulumotivaatiotaan. Tavoitteena oli myös oppilaiden näkemysten kautta antaa koululle eväitä ja mahdollisuuksia kehittää toimintatapojaan sekä oppimisympäristöä, jonka se tarjoaa. Opinnäytetyön aihe muodostui opinnäytetyön tekijän omien kiinnostuksen kohteiden sekä yhteistyötahon kanssa käydyn keskustelun kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä määrällisenä että laadullisena tutkimuksena, joka voidaan lukea myös poikittais- ja tapaustutkimukseksi. Aineistonkeruu toteutettiin paperisen kyselylomakkeen avulla käyttämällä otoksena yhtä ryhmää jokaiselta luokka-asteelta. Koulun 137 oppilaasta kyselyyn vastasi 57, joista 21 oli seitsemäsluokkalaisia, 22 kahdeksasluokkalaisia ja 14 yhdeksäsluokkalaisia. Määrällisen aineiston tulkintaan käytettiin apuna Tixel-ohjelmaa sekä Microsoft Exceliä. Laadullinen aineisto analysoitiin sisältölähtöisesti.
Keskeisinä tuloksina nousi esille, että oppilaat kokivat viihtyvänsä koulussa kohtalaisesti, mutta viihtymistä voisi parantaa erityisesti viihtyisämmällä ja virikkeellisemmällä kouluympäristöllä. Oppilaat olivat jokseenkin tyytyväisiä opettajilta saamaansa tukeen ja kokivat henkilökunnan suhteellisen helposti lähestyttäväksi, mutta eivät kokeneet opettajien olevan juurikaan kiinnostuneita oppilaista. Sen sijaan suhteet koulutovereihin koettiin hieman paremmiksi. Opettajilta he toivoivat lisää tukea, joustavuutta ja motivointia. Oppilaat eivät kokeneet omia vaikutusmahdollisuuksiaan koulun asioihin ja omaan opiskeluunsa kovinkaan hyvinä, vaan toivoivat voivansa vaikuttaa enemmän siihen, missä, kenen kanssa ja millä tavalla opiskelevat.
Keskeisinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että tärkeimpiä keinoja tukea oppilaiden koulumotivaatiota olisi kehittää opiskelutapoja, tehdä kouluympäristöstä motivoivampi ja viihtyisämpi sekä monipuolistaa välituntitoimintaa. Lisäksi oppilaat kaipaavat enemmän tukea opettajilta ja parempaa osallisuutta. Mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita olisi tutkia tarkemmin esimerkiksi oppilaiden osallisuutta tai uuden opetussuunnitelman uudistuksien toteutumista käytännön tasolla.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä määrällisenä että laadullisena tutkimuksena, joka voidaan lukea myös poikittais- ja tapaustutkimukseksi. Aineistonkeruu toteutettiin paperisen kyselylomakkeen avulla käyttämällä otoksena yhtä ryhmää jokaiselta luokka-asteelta. Koulun 137 oppilaasta kyselyyn vastasi 57, joista 21 oli seitsemäsluokkalaisia, 22 kahdeksasluokkalaisia ja 14 yhdeksäsluokkalaisia. Määrällisen aineiston tulkintaan käytettiin apuna Tixel-ohjelmaa sekä Microsoft Exceliä. Laadullinen aineisto analysoitiin sisältölähtöisesti.
Keskeisinä tuloksina nousi esille, että oppilaat kokivat viihtyvänsä koulussa kohtalaisesti, mutta viihtymistä voisi parantaa erityisesti viihtyisämmällä ja virikkeellisemmällä kouluympäristöllä. Oppilaat olivat jokseenkin tyytyväisiä opettajilta saamaansa tukeen ja kokivat henkilökunnan suhteellisen helposti lähestyttäväksi, mutta eivät kokeneet opettajien olevan juurikaan kiinnostuneita oppilaista. Sen sijaan suhteet koulutovereihin koettiin hieman paremmiksi. Opettajilta he toivoivat lisää tukea, joustavuutta ja motivointia. Oppilaat eivät kokeneet omia vaikutusmahdollisuuksiaan koulun asioihin ja omaan opiskeluunsa kovinkaan hyvinä, vaan toivoivat voivansa vaikuttaa enemmän siihen, missä, kenen kanssa ja millä tavalla opiskelevat.
Keskeisinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että tärkeimpiä keinoja tukea oppilaiden koulumotivaatiota olisi kehittää opiskelutapoja, tehdä kouluympäristöstä motivoivampi ja viihtyisämpi sekä monipuolistaa välituntitoimintaa. Lisäksi oppilaat kaipaavat enemmän tukea opettajilta ja parempaa osallisuutta. Mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita olisi tutkia tarkemmin esimerkiksi oppilaiden osallisuutta tai uuden opetussuunnitelman uudistuksien toteutumista käytännön tasolla.