Yhteistyömallin kehittäminen Turun ammattikorkeakoulun hammastekniikan- ja Turun yliopiston hammaslääkärikoulutuksen välille
Lahdenperä, Milla Susanne (2017)
Lahdenperä, Milla Susanne
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152414
Tiivistelmä
Turun ammattikorkeakoulussa alkoi syksyllä 2015 uutena koulutuksena hammasteknikkokoulutus, joka toteutetaan Turun ammattikorkeakoulun ja yliopiston välisenä yhteistyönä. Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli edistää Turun yliopiston hammaslääkärikoulutuksen ja Turun ammattikorkeakoulun hammastekniikan koulutuksen yhteistyötä ja tarkoituksena oli määrittää yhteistyön toimintamuodot.
Soveltavan tutkimuksen tavoite oli tunnistaa hammastekniikan ja hammaslääketieteen koulutuksen opetussuunnitelmia yhdistäviä tekijöitä, yhteisten tai päällekkäisten kokonaisuuksien yhdistämismahdollisuuksia sekä yhteisten harjoitus- ja tiimityön alueita, vertaisopetuksen mahdollisuuksia tai muuta mahdollista opetusyhteistyötä. Tutkimusaineisto koostui koulutusyhteistyöhön suunniteltujen oppiaineiden vastuuopettajien teemahaastatteluista (n=12). Kerätty aineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Yhteistyömallia suunniteltiin koko projektin ajan molempien koulutuksien opinto-oppaita vertaillen sekä kirjallisuuteen ja haastattelun avulla saatuihin tuloksiin peilaten.
Tuloksena kehittyi malli, joka perustuu moniammatillisen pedagogisen oppimisympäristön ja yhteistyöhön kehittymiseen, opetuksen ja opetusmetodien yhtenäistämiseen, keskinäiseen vuorovaikutukseen oppimiseen, asiantuntijuuden vahvistumiseen ja työssä vaadittavien kädentaitojen lisääntymiseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriö ohjaa korkeakouluja yhteistyöhön ja kannustaa koulutuspoliittisiin uudistuksiin ja osaamiskeskittymien perustamiseen. Kehittämisprojektin tuotoksena syntynyt yhteistyömalli on kansainvälisesti ainutlaatuinen ja kansallisesti osoittaa osaltaan moniammatillisen Hammaskampuksen “Turku Dental Campus”, mahdollisuudet Suomen Turussa mietittäessä koulutusohjelmien priorisointia eri kaupunkeihin.
Soveltavan tutkimuksen tavoite oli tunnistaa hammastekniikan ja hammaslääketieteen koulutuksen opetussuunnitelmia yhdistäviä tekijöitä, yhteisten tai päällekkäisten kokonaisuuksien yhdistämismahdollisuuksia sekä yhteisten harjoitus- ja tiimityön alueita, vertaisopetuksen mahdollisuuksia tai muuta mahdollista opetusyhteistyötä. Tutkimusaineisto koostui koulutusyhteistyöhön suunniteltujen oppiaineiden vastuuopettajien teemahaastatteluista (n=12). Kerätty aineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Yhteistyömallia suunniteltiin koko projektin ajan molempien koulutuksien opinto-oppaita vertaillen sekä kirjallisuuteen ja haastattelun avulla saatuihin tuloksiin peilaten.
Tuloksena kehittyi malli, joka perustuu moniammatillisen pedagogisen oppimisympäristön ja yhteistyöhön kehittymiseen, opetuksen ja opetusmetodien yhtenäistämiseen, keskinäiseen vuorovaikutukseen oppimiseen, asiantuntijuuden vahvistumiseen ja työssä vaadittavien kädentaitojen lisääntymiseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriö ohjaa korkeakouluja yhteistyöhön ja kannustaa koulutuspoliittisiin uudistuksiin ja osaamiskeskittymien perustamiseen. Kehittämisprojektin tuotoksena syntynyt yhteistyömalli on kansainvälisesti ainutlaatuinen ja kansallisesti osoittaa osaltaan moniammatillisen Hammaskampuksen “Turku Dental Campus”, mahdollisuudet Suomen Turussa mietittäessä koulutusohjelmien priorisointia eri kaupunkeihin.