Yleisdiagnostiikkalaitteen soveltuvuus merkkiliikkeen vauriokorjaamon käyttöön
Enkainen, Lauri; Koskimaa, Tommi (2017)
Enkainen, Lauri
Koskimaa, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa yleisdiagnostiikkalaitteen tarvetta ja käyttöönottoa Autokeskus Oy Konalan vauriokorjaamolla. Työssä tarkastellaan eri mahdollisuuksia, miten kyseinen laite voi tehostaa vauriokorjauksen prosessia ja näin edistää asiakastyytyväisyyttä ja korjaustehokkuutta.
Opinnäytteessä ei keskitytä yksilöllisten diagnostiikkalaitteiden ominaisuuksiin tai käyttöliittymiin, vaan sähköisten vikojen tutkimuksien prosessin luomiseen ja sen kehittämiseen. Perustana käytetään automerkkien omien virallisten diagnostiikkalaitteiden ominaisuuksia ja toimintamalleja, joilla voidaan luoda linjaus työjärjestyksestä ennen vauriokorjausta ja sen aikana.
Vauriokorjaamoprosessien toiminnassa keskitytään erikseen toimihenkilökunnan eli työnjohtajien ja korjaamohenkilökunnan eli korimekaanikkojen työjärjestykseen ja tarkastellaan, miten näitä työvaiheita voidaan kehittää sähköisen viantutkimisen pohjalta.
Vauriokorjaamolla sähköiset viat johtavat suurimmassa osassa tapauksista ajoneuvon siirtoon sähköasentajien tutkittavaksi, vaikka kyseessä olisi yksinkertainen vika, jonka voisi selvittää yleisdiagnostiikkalaitetta käyttäen.
Opinnäytteessä havaittiin jatkuvasti kehittyvien ajoneuvoteknologioiden asettavan vauriokorjaamoillekin haasteita elektronisten järjestelmien muuttuessa entistäkin monimutkaisemmiksi kokonaisuuksiksi. Diagnostiikkalaitteen käyttö on tarpeellista entistä useammassa korjauksessa, ja aikaisella henkilökunnan tutustuttamisella laitteiden toimintaan voidaan valmistautua tulevaa kehitystä varten. Yleisdiagnostiikkalaitteella voidaan myös jopa korvata merkkikohtainen diagnostiikkalaite riippuen korjauksen laadusta.
Opinnäytteessä ei keskitytä yksilöllisten diagnostiikkalaitteiden ominaisuuksiin tai käyttöliittymiin, vaan sähköisten vikojen tutkimuksien prosessin luomiseen ja sen kehittämiseen. Perustana käytetään automerkkien omien virallisten diagnostiikkalaitteiden ominaisuuksia ja toimintamalleja, joilla voidaan luoda linjaus työjärjestyksestä ennen vauriokorjausta ja sen aikana.
Vauriokorjaamoprosessien toiminnassa keskitytään erikseen toimihenkilökunnan eli työnjohtajien ja korjaamohenkilökunnan eli korimekaanikkojen työjärjestykseen ja tarkastellaan, miten näitä työvaiheita voidaan kehittää sähköisen viantutkimisen pohjalta.
Vauriokorjaamolla sähköiset viat johtavat suurimmassa osassa tapauksista ajoneuvon siirtoon sähköasentajien tutkittavaksi, vaikka kyseessä olisi yksinkertainen vika, jonka voisi selvittää yleisdiagnostiikkalaitetta käyttäen.
Opinnäytteessä havaittiin jatkuvasti kehittyvien ajoneuvoteknologioiden asettavan vauriokorjaamoillekin haasteita elektronisten järjestelmien muuttuessa entistäkin monimutkaisemmiksi kokonaisuuksiksi. Diagnostiikkalaitteen käyttö on tarpeellista entistä useammassa korjauksessa, ja aikaisella henkilökunnan tutustuttamisella laitteiden toimintaan voidaan valmistautua tulevaa kehitystä varten. Yleisdiagnostiikkalaitteella voidaan myös jopa korvata merkkikohtainen diagnostiikkalaite riippuen korjauksen laadusta.