“Jos vaikka tapahtuu sellattis, että ilmastonmuutoksen takia maapallosta tulee asuinkelvoton?” : Ilmastonmuutos aiheena lastenteatterissa
Tiainen, Kristiina (2017)
Tiainen, Kristiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153326
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan lastenteatterin mahdollisuuksia voimauttavassa ympäristökasvatustyössä alakouluikäisten kanssa. Työssä etsitään tarpeellisia kysymyksiä, joita työryhmän on hyvä esittää itselleen valmistellessaan esitystä ahdistavasta ja monimutkaisesta, mutta tärkeästä ilmastonmuutosaiheesta alakoulun oppilaille. Tapausesimerkkinä käytetään keväällä 2016 ensi-iltansa saanutta alakouluikäisille suunnattua ilmastonmuutosaiheista kiertävää lastenteatteriesitystä ja -työpajaa Zä-däm! Supersankari sulla on pöksyissäs.
Ensin esitellään, miten draaman työvälineet palvelevat ympäristökasvatuksen tavoitteita, sekä kartoitetaan, millaista lastenteatteria viime vuosina on ilmastonmuutosaiheesta tehty. Tämän jälkeen tutkitaan eri kirjallisuuslähteiden, alakouluikäisten lasten ryhmähaastattelun ja tekijän oman kokemuksen kautta, mitä erityistä liittyy ilmastonmuutosaiheen käsittelyyn teatterin keinoin alakouluikäisten kanssa nimenomaan kouluympäristössä.
Tapausesimerkin kautta pohditaan valintoja, joita työryhmä teki Zä-däm -projektissa voimauttavaan ilmastonmuutosaiheiseen esitykseen pyrkiessään. Myös projektin vaikutuksia arvioidaan saman alakouluikäisten lasten ryhmän haastattelun avulla puoli vuotta esityksen jälkeen.
Lopputuloksena tärkeimmiksi ilmastonmuutosaiheisen lastenteatteriesityksen rakennuspalikoiksi nousevat kohderyhmälle sopivan tulokulman etsiminen aiheeseen, toiveikas loppuratkaisu sekä esityksen riittävä purku ja teemojen jälkikäsittely. Myös valittujen esityksellisten keinojen tulee olla kohderyhmälle sopivia aiheen käsittelyä ajatellen.
Ensin esitellään, miten draaman työvälineet palvelevat ympäristökasvatuksen tavoitteita, sekä kartoitetaan, millaista lastenteatteria viime vuosina on ilmastonmuutosaiheesta tehty. Tämän jälkeen tutkitaan eri kirjallisuuslähteiden, alakouluikäisten lasten ryhmähaastattelun ja tekijän oman kokemuksen kautta, mitä erityistä liittyy ilmastonmuutosaiheen käsittelyyn teatterin keinoin alakouluikäisten kanssa nimenomaan kouluympäristössä.
Tapausesimerkin kautta pohditaan valintoja, joita työryhmä teki Zä-däm -projektissa voimauttavaan ilmastonmuutosaiheiseen esitykseen pyrkiessään. Myös projektin vaikutuksia arvioidaan saman alakouluikäisten lasten ryhmän haastattelun avulla puoli vuotta esityksen jälkeen.
Lopputuloksena tärkeimmiksi ilmastonmuutosaiheisen lastenteatteriesityksen rakennuspalikoiksi nousevat kohderyhmälle sopivan tulokulman etsiminen aiheeseen, toiveikas loppuratkaisu sekä esityksen riittävä purku ja teemojen jälkikäsittely. Myös valittujen esityksellisten keinojen tulee olla kohderyhmälle sopivia aiheen käsittelyä ajatellen.