Markkinointistrategia Gemmacap Oy:lle
Häll, Elina (2017)
Häll, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203473
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointistrategia Gemmacap Oy:n Vastaavien tuotteiden rekisterille. Vastaavien tuotteiden rekisteri on LVIS-alan (lämpö-, vesi-, ilmanvaihto- ja sähkö-) urakoitsijoille tarkoitettu älykäs tuoterekisteri, jonka avulla urakoitsija voi vertailla tukkutarvikkeiden hintoja yli koodirajojen ja hajauttaa tukkuostojaan. Työ toteutettiin Gemmacap Oy:n toimeksiannosta, mutta sen rajaukseen sisällytettiin myös toinen yritys, Admicom Oy ja sen toimialaohjelmisto Adminet. Kyseinen toimialaohjelmisto on Vastaavien tuotteiden rekisterin ainoa toiminta-alusta.
Osana opinnäytetyötä tehtiin kvantitatiivinen tutkimus Vastaavien tuotteiden rekisterin koekäyttäjien näkemyksistä palvelun käytettävyydestä ja sen urakointiliikkeille mahdollisesti tarjoamasta lisäarvosta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselylomake ensisijaisesti siksi, että haluttiin tavoittaa mahdollisimman suuri osa koekäyttäjistä. Tutkimuksessa käytettiin kokonaisotantaa kohderyhmän pienen koon takia. Tutkimus tehtiin lähettämällä jokaiselle kohderyhmän jäsenelle (794 kpl) sähköposti, joka sisälsi linkin kyselylomakkeeseen. Vastauksia tutkimukseen saatiin 49 kappaletta, eli vastausprosentti jäi suhteellisen alhaiseksi. Tutkimuksen tuloksia hyödynnettiin sekä palvelun jatkokehityksessä että markkinointistrategiaa laadittaessa. Valtaosa koekäyttäjistä mielsi Vastaavien tuotteiden rekisterin hyödylliseksi palveluksi omalle yritykselleen. Markkinointistrategian kannalta tärkein havainto tutkimustuloksista oli se, että sekä palvelun että Gemmacapin tunnettuus on vielä hyvin alhaisella tasolla, mikä otettiinkin huomioon markkinointistrategiaa laadittaessa.
Opinnäytetyön viitekehys rakennettiin markkinoitavan tuotteen ja toimeksiantajayrityksen ominaispiirteiden perusteella. Pääteoksina käytettiin Tannin ja Kerosen (2013) kirjaa Johdata asiakkaasi verkkoon sekä Keskisen ja Lipiäisen (2013) kirjaa Asiakkaan matkassa – tuotekeskeisyydestä symbioosistrategiaan. Viitekehys esiteltiin kuljettamalla sitä mukana esiteltäessä urakointialan ominaispiirteitä sekä urakoitsijan että tukkujen näkökulmasta.
Markkinointistrategia suunniteltiin jatkumona toteutettavaksi, eli ei kampanjatyylisiksi purskauksiksi. Näin siksi, että osa Gemmacapin liiketoimintasuunnitelmaa on valmistella markkinoita sen tulevaisuudessa lanseerattavalle virtuaaliselle tukulle, VIRTUlle. VIRTUn tarkoituksena on toimia puhtaasti virtuaalipohjaisena tukkuna ilman minkäänlaisia omia varastoja tai tuotemerkkejä. Tähän pohjautuen kehitettiin strategia, joka perustuu Gemmacapin vahvuuksiin ja joka pyrkii avaamaan jatkuvan ja aktiivisen asiakas- ja kommunikointisuhteen Gemmacapin ja sen asiakkaiden välille. Strategiassa nojauduttiin Tannin ja Kerosen näkemysosaamisen viestintään ja mielipidejohtajan asemaan pyrkimiseen sekä Keskisen ja Lipiäisen teoriaan asiakkaan matkan johtamisesta. Strategia jaettiin kolmeen osaan: tavoittavaan, sitouttavaan ja aktivoivaan. Jokainen osa toimii luonnollisena jatkumona edelliselle ja osioiden kestoa voidaan pidentää tai lyhentää yrityksen tarpeiden mukaan.
Osana opinnäytetyötä tehtiin kvantitatiivinen tutkimus Vastaavien tuotteiden rekisterin koekäyttäjien näkemyksistä palvelun käytettävyydestä ja sen urakointiliikkeille mahdollisesti tarjoamasta lisäarvosta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselylomake ensisijaisesti siksi, että haluttiin tavoittaa mahdollisimman suuri osa koekäyttäjistä. Tutkimuksessa käytettiin kokonaisotantaa kohderyhmän pienen koon takia. Tutkimus tehtiin lähettämällä jokaiselle kohderyhmän jäsenelle (794 kpl) sähköposti, joka sisälsi linkin kyselylomakkeeseen. Vastauksia tutkimukseen saatiin 49 kappaletta, eli vastausprosentti jäi suhteellisen alhaiseksi. Tutkimuksen tuloksia hyödynnettiin sekä palvelun jatkokehityksessä että markkinointistrategiaa laadittaessa. Valtaosa koekäyttäjistä mielsi Vastaavien tuotteiden rekisterin hyödylliseksi palveluksi omalle yritykselleen. Markkinointistrategian kannalta tärkein havainto tutkimustuloksista oli se, että sekä palvelun että Gemmacapin tunnettuus on vielä hyvin alhaisella tasolla, mikä otettiinkin huomioon markkinointistrategiaa laadittaessa.
Opinnäytetyön viitekehys rakennettiin markkinoitavan tuotteen ja toimeksiantajayrityksen ominaispiirteiden perusteella. Pääteoksina käytettiin Tannin ja Kerosen (2013) kirjaa Johdata asiakkaasi verkkoon sekä Keskisen ja Lipiäisen (2013) kirjaa Asiakkaan matkassa – tuotekeskeisyydestä symbioosistrategiaan. Viitekehys esiteltiin kuljettamalla sitä mukana esiteltäessä urakointialan ominaispiirteitä sekä urakoitsijan että tukkujen näkökulmasta.
Markkinointistrategia suunniteltiin jatkumona toteutettavaksi, eli ei kampanjatyylisiksi purskauksiksi. Näin siksi, että osa Gemmacapin liiketoimintasuunnitelmaa on valmistella markkinoita sen tulevaisuudessa lanseerattavalle virtuaaliselle tukulle, VIRTUlle. VIRTUn tarkoituksena on toimia puhtaasti virtuaalipohjaisena tukkuna ilman minkäänlaisia omia varastoja tai tuotemerkkejä. Tähän pohjautuen kehitettiin strategia, joka perustuu Gemmacapin vahvuuksiin ja joka pyrkii avaamaan jatkuvan ja aktiivisen asiakas- ja kommunikointisuhteen Gemmacapin ja sen asiakkaiden välille. Strategiassa nojauduttiin Tannin ja Kerosen näkemysosaamisen viestintään ja mielipidejohtajan asemaan pyrkimiseen sekä Keskisen ja Lipiäisen teoriaan asiakkaan matkan johtamisesta. Strategia jaettiin kolmeen osaan: tavoittavaan, sitouttavaan ja aktivoivaan. Jokainen osa toimii luonnollisena jatkumona edelliselle ja osioiden kestoa voidaan pidentää tai lyhentää yrityksen tarpeiden mukaan.