Hyväntekeväisyyshuutokaupan markkinointitoimenpiteet
Loppukaarre, Heli (2017)
Loppukaarre, Heli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213529
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvaillaan Hurissalon kylässä kesällä 2016 järjestetyn hyväntekeväisyyshuutokaupan markkinointitoimenpiteitä. Hurissalon kylä sijaitsee Puumalassa Järvi-Suomessa ja se on Suomen suosituimpia kesämökkialueita. Hurissalon huutokauppa järjestettiin paikallisten mökkiläisten aloitteesta. Ideana oli osallistaa kylän asukkaat sekä kesämökin omistajat lahjoittamaan itselle tarpeetonta tavaraa myyntiin huutokauppaan hyvää yhteistä tarkoitusta varten: kaikki saatu tuotto lahjoitettiin Hurissalon kylän tärkeän keskuksen HurissaloTalon kunnossapitoon.
Opinnäytetyössä selvitetään erilaisten markkinointitoimenpiteiden mahdollisuuksia, kun budjetti oli lähes nolla euroa ja järjestäjiä vain kaksi. Huutokaupan markkinoinnin suunnittelua pohdittiin Hoylen viiden w:n mallin mukaisesti. Kysymysten why, who, when, where ja what avulla selvitettiin tapahtuman ja sen markkinoinnin soveltuvuus ja toteuttamiskelpoisuus. Kohderyhmäksi määriteltiin kylän vakituiset asukkaat, mökkiläiset sekä lähialueiden asukkaat. Ensisijainen kohderyhmä, eli kylän vakituiset asukkaat, oli pitkälti vanhempaa väestöä. Mökkiläisistä sen sijaan ei ollut saatavilla tarkkaa tietoa, mikä hankaloitti mainonnan kohdentamista.
Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin tapahtumalle mainosjuliste sekä päätettiin muut käytettävät kanavat. Kaikki kanavavalinnat pohjautuivat lähinnä edullisuuteen. Huutokaupan markkinointiviestintään käytettiin ensisijaisen kohderyhmän ikä huomioiden paljon perinteisiä kanavia: sanomalehtiä, radiota, ulkomainontaa ja suoramarkkinointia. Lisäksi digitaalisista kanavista hyödynnettiin Facebookia ja omia nettisivuja.
Huutokauppa pidettiin elokuun alussa samaan aikaan erään toisen, lähellä järjestetyn kylätapahtuman kanssa. Nämä tapahtumat tukivat toisiaan ja saivat paljon ihmisiä liikkeelle. Järjestäjät arvioivat, että heinäkuussa parhaimpaan loma-aikaan osallistujia olisi saatu vielä enemmän, mutta siitäkin huolimatta huutokauppa onnistui hienosti. Osallistujia oli yli sata ja rahaa kerättiin yli 600 euroa.
Opinnäytetyössä selvitetään erilaisten markkinointitoimenpiteiden mahdollisuuksia, kun budjetti oli lähes nolla euroa ja järjestäjiä vain kaksi. Huutokaupan markkinoinnin suunnittelua pohdittiin Hoylen viiden w:n mallin mukaisesti. Kysymysten why, who, when, where ja what avulla selvitettiin tapahtuman ja sen markkinoinnin soveltuvuus ja toteuttamiskelpoisuus. Kohderyhmäksi määriteltiin kylän vakituiset asukkaat, mökkiläiset sekä lähialueiden asukkaat. Ensisijainen kohderyhmä, eli kylän vakituiset asukkaat, oli pitkälti vanhempaa väestöä. Mökkiläisistä sen sijaan ei ollut saatavilla tarkkaa tietoa, mikä hankaloitti mainonnan kohdentamista.
Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin tapahtumalle mainosjuliste sekä päätettiin muut käytettävät kanavat. Kaikki kanavavalinnat pohjautuivat lähinnä edullisuuteen. Huutokaupan markkinointiviestintään käytettiin ensisijaisen kohderyhmän ikä huomioiden paljon perinteisiä kanavia: sanomalehtiä, radiota, ulkomainontaa ja suoramarkkinointia. Lisäksi digitaalisista kanavista hyödynnettiin Facebookia ja omia nettisivuja.
Huutokauppa pidettiin elokuun alussa samaan aikaan erään toisen, lähellä järjestetyn kylätapahtuman kanssa. Nämä tapahtumat tukivat toisiaan ja saivat paljon ihmisiä liikkeelle. Järjestäjät arvioivat, että heinäkuussa parhaimpaan loma-aikaan osallistujia olisi saatu vielä enemmän, mutta siitäkin huolimatta huutokauppa onnistui hienosti. Osallistujia oli yli sata ja rahaa kerättiin yli 600 euroa.