Pk-yritykselle soveltuvien markkinoinnin automaatiojärjestelmien vertailu
Tammela, Ilkka (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703223600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703223600
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli selvittää, mitkä saatavilla olevista kaupallisista markkinoinnin automaatiojärjestelmistä voisivat soveltua toimeksiantajan asiakasyritykselle hinnan ja ominaisuuksien puolesta.
Markkinoinnin automaatiojärjestelmien vertailua varten työssä taulukoitiin seitsemästä markkinoilla olevasta automaatiojärjestelmästä 27 ominaisuutta, jotka liittyivät analysointiin, raportointiin, sähköpostimarkkinointiin, laskeutumissivustojen ja lomakkeiden luontiin ja asiakaskontaktien tunnistukseen, paikannukseen ja merkintään. Tulosten analysoinnissa käytettiin muuttujina yhteenlaskettujen ominaisuuksien lukumäärien lisäksi toimeksiantajan kannalta tärkeimpien ominaisuuksien lukumäärää ja hintaa.
Kaikki toimeksiantajan vaatimukset täytti ainoastaan käyttökustannuksiltaan vertailun kallein järjestelmä, joka oli HubSpotin Pro-vaihtoehto. Lähelle sitä vaadittujen ominaisuuksien lukumäärässä ylsivät ActiveCampaignin Small business ja Spokal Essentials, joista puuttuneita vaadittuja ominaisuuksia olivat älykkäät lomakkeet. Tarkasteluun valittujen markkinoinnin automaatiojärjestelmien ja muuttujien osalta hinta ja ominaisuuksien lukumäärä eivät korreloineet. Vertailun edullisimmassa järjestelmässä oli yhtä paljon yhteenlaskettuja ominaisuuksia kuin kalleimmassa. Lisäksi kävi ilmi, että järjestelmien toimittajien erilaiset asiakaskontaktien lukumäärään perustuvat hinnoittelumallit voivat aiheuttaa huomattaviakin lisäkustannuksia.
Yhtäkään järjestelmistä ei voitu suositella hinnan tai vaadittujen ominaisuuksien puolesta toimeksiantajan asiakkaalle. HubSpot Pro oli liian kallis vaihtoehto pk-yritykselle. Hankintaa tehdessä tulee varmistaa, että käytettävät asiakkuudenhallinta-, sähköpostimarkkinointi- ja sisällönhallintajärjestelmät ovat yhteensopivia hankittavan järjestelmän kanssa. ActiveCampaignissa painopiste oli sähköpostimarkkinoinnissa ja Spokalissa taas sosiaalisen median kautta toteutettavassa markkinoinnissa.
Markkinoinnin automaatiojärjestelmien vertailua varten työssä taulukoitiin seitsemästä markkinoilla olevasta automaatiojärjestelmästä 27 ominaisuutta, jotka liittyivät analysointiin, raportointiin, sähköpostimarkkinointiin, laskeutumissivustojen ja lomakkeiden luontiin ja asiakaskontaktien tunnistukseen, paikannukseen ja merkintään. Tulosten analysoinnissa käytettiin muuttujina yhteenlaskettujen ominaisuuksien lukumäärien lisäksi toimeksiantajan kannalta tärkeimpien ominaisuuksien lukumäärää ja hintaa.
Kaikki toimeksiantajan vaatimukset täytti ainoastaan käyttökustannuksiltaan vertailun kallein järjestelmä, joka oli HubSpotin Pro-vaihtoehto. Lähelle sitä vaadittujen ominaisuuksien lukumäärässä ylsivät ActiveCampaignin Small business ja Spokal Essentials, joista puuttuneita vaadittuja ominaisuuksia olivat älykkäät lomakkeet. Tarkasteluun valittujen markkinoinnin automaatiojärjestelmien ja muuttujien osalta hinta ja ominaisuuksien lukumäärä eivät korreloineet. Vertailun edullisimmassa järjestelmässä oli yhtä paljon yhteenlaskettuja ominaisuuksia kuin kalleimmassa. Lisäksi kävi ilmi, että järjestelmien toimittajien erilaiset asiakaskontaktien lukumäärään perustuvat hinnoittelumallit voivat aiheuttaa huomattaviakin lisäkustannuksia.
Yhtäkään järjestelmistä ei voitu suositella hinnan tai vaadittujen ominaisuuksien puolesta toimeksiantajan asiakkaalle. HubSpot Pro oli liian kallis vaihtoehto pk-yritykselle. Hankintaa tehdessä tulee varmistaa, että käytettävät asiakkuudenhallinta-, sähköpostimarkkinointi- ja sisällönhallintajärjestelmät ovat yhteensopivia hankittavan järjestelmän kanssa. ActiveCampaignissa painopiste oli sähköpostimarkkinoinnissa ja Spokalissa taas sosiaalisen median kautta toteutettavassa markkinoinnissa.