UKKOHALLAN MARKKINOINTI SOSIAALISESSA MEDIASSA VENÄLÄISILLE ASIAKKAILLE
Kannoeva, Olga (2017)
Kannoeva, Olga
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283821
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana on Hiihtokeskus Ukkohalla-Paljakka Oy. Opinnäytetyössä perehdytään sosiaalisen median markkinointiin venäläisille asiakkaille. Aihe on ajankohtainen ja yritykselle tärkeä, sillä venäläiset asiakkaat ovat toiseksi suurin asiakasryhmä kotimaisten asiakkaiden lisäksi.
Lähdeaineistoksi valittiin sosiaalisen mediaan, digitaliseen markkinointiin ja venäläiseen matkailuun liittyviä ominaisuuksia. Kirjallisuuden kautta on välitetty kuva sosiaalisen median ilmiöstä ja sen vaikuttavuudesta markkinointiin. Lisänäkemystä on haettu esittelemällä venäläisten kulttuurisia ominaisuuksia.
Tutkimus on kvalitatiivisien ja kvantitatiivisien menetelmien yhdistelmä. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä selvittämällä Ukkohallan venäläisten asiakkaiden profiilia, sekä kyselemällä heidän sosiaalisen median käytöä. Aineistonkeruussa käytettiin myös tilastotietoja, joita saatiin Ukkohalla-Paljakan ryhmästä venäläisten suositulla kanavalla VK.com:ssa. Strukturoitua ja jäsenneltyä havainnointia käytettiin kilpailijoiden analyysissä. Kyselyn analyysissä käytetiin tilastollisia analyysimenetelmiä, valmiin tilastojen analyysissä käytettiin dokumenttianalyysiä sekä tilastollisia menetelmiä ja havainnollisessa kilpailija-analyysissa käytettiin sisältöanalyysiä.
Tulosten perusteella saatiin selville venäläisten asiakkaiden profiilia ja selvitettiin, miten he käyttävät sosiaalista mediaa. Tilastotietojen avulla varmistettiin Ukkohallan venäläisen asiakkaan profiilin ikä ja kotipaikkakunta, sekä selvitettiin, miten Ukkohallasta kiinnostuneet käyttävät kyseistä sosiaalisen median kanavaa. Tämän avulla ymmärrettiin, mitä puutteita on Ukkohallan markkinoinnissa VK:ssa. Kilpailija-analyysistä saatiin kehittämisideoita Ukkohallan sosiaalisen median markkinointia varten.
Opinnäytetyön tuloksena on sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jossa huomioitiin toimeksiantajan tarpeita ja resursseja. Markkinointisuunnitelmaan oli valittu sekä maksullisia että pelkästään henkilöresursseja vaativia toimenpiteitä. Toimenpiteitä oli perusteltu tapahtumittain, asiakasryhmittäin sekä kanavittain, ja niille oli asetettu tavoitteita, seurantatyökaluja, sekä mittareita.
Lähdeaineistoksi valittiin sosiaalisen mediaan, digitaliseen markkinointiin ja venäläiseen matkailuun liittyviä ominaisuuksia. Kirjallisuuden kautta on välitetty kuva sosiaalisen median ilmiöstä ja sen vaikuttavuudesta markkinointiin. Lisänäkemystä on haettu esittelemällä venäläisten kulttuurisia ominaisuuksia.
Tutkimus on kvalitatiivisien ja kvantitatiivisien menetelmien yhdistelmä. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä selvittämällä Ukkohallan venäläisten asiakkaiden profiilia, sekä kyselemällä heidän sosiaalisen median käytöä. Aineistonkeruussa käytettiin myös tilastotietoja, joita saatiin Ukkohalla-Paljakan ryhmästä venäläisten suositulla kanavalla VK.com:ssa. Strukturoitua ja jäsenneltyä havainnointia käytettiin kilpailijoiden analyysissä. Kyselyn analyysissä käytetiin tilastollisia analyysimenetelmiä, valmiin tilastojen analyysissä käytettiin dokumenttianalyysiä sekä tilastollisia menetelmiä ja havainnollisessa kilpailija-analyysissa käytettiin sisältöanalyysiä.
Tulosten perusteella saatiin selville venäläisten asiakkaiden profiilia ja selvitettiin, miten he käyttävät sosiaalista mediaa. Tilastotietojen avulla varmistettiin Ukkohallan venäläisen asiakkaan profiilin ikä ja kotipaikkakunta, sekä selvitettiin, miten Ukkohallasta kiinnostuneet käyttävät kyseistä sosiaalisen median kanavaa. Tämän avulla ymmärrettiin, mitä puutteita on Ukkohallan markkinoinnissa VK:ssa. Kilpailija-analyysistä saatiin kehittämisideoita Ukkohallan sosiaalisen median markkinointia varten.
Opinnäytetyön tuloksena on sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jossa huomioitiin toimeksiantajan tarpeita ja resursseja. Markkinointisuunnitelmaan oli valittu sekä maksullisia että pelkästään henkilöresursseja vaativia toimenpiteitä. Toimenpiteitä oli perusteltu tapahtumittain, asiakasryhmittäin sekä kanavittain, ja niille oli asetettu tavoitteita, seurantatyökaluja, sekä mittareita.