Lahden Matkakeskuksen toimivuus linja-autonkuljettajan näkökulmasta
Tuomenoja, Heidi (2017)
Tuomenoja, Heidi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293870
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää linja-autonkuljettajien näkemyksiä Lahden Matkakeskuksen toimivuudesta. Työn toimeksiantajana oli Lahden kaupunki/Kaupunkiympäristö ja toimeksiantajan edustajana toimi joukkoliikennelogistikko Kim Venesjärvi.
Lahden Matkakeskus otettiin käyttöön helmikuussa 2016, kun linja-autoliikenteen pikavuorot siirtyivät käyttämään matkakeskuksen linja-autoterminaalia pysähtymispaikkanaan Lahdessa. Samalla vanhalta linja-autoasemalta siirtyivät kaikki Lahden Matkahuollon palvelut uusiin toimitiloihin BW Toweriin.
Matkakeskus toteutettiin vuonna 1935 valmistuneen rautatieaseman yhteyteen rakentamalla uusi ja laajempi siltakansi Uudenmaankadun päälle valtatie 12:ta ja rautatiesillan yhteyteen mahdollistaen näin linja-autoliikenteeseen tarvittavan laiturialueen. Linja-autoterminaalin välittömässä läheisyydessä sijaitsee BW Tower -toimistotilat, joissa Oy Matkahuolto Ab on vuokralla huolehtimassa mm. linja-autoliikenteen rahtipalveluista.
Kuljettajien tyytyväisyyttä Lahden Matkakeskuksen toimivuuteen selvitettiin kyselylomakkeen avulla, joka oli luotu Webropol-sovelluksen avulla internetissä. Kyselyä markkinoitiin kuljettajille linja-autoyhtiöiden sisäisten tiedotusten, työntekijöiden omien SoMe-kanavien sekä lehti-ilmoituksen avulla. Kysely avattiin kesäkuun 2016 alussa Matkakeskuksen oltua linja-autoliikenteen käytössä neljä kuukautta ja kysely sulkeutui elokuun 2016 lopussa.
Kuljettajia pyydettiin esittämään näkemyksiä mm. matkustaja- ja rahtialueiden- kuin myös liikenneympäristön- ja sosiaalisten tilojen toimivuudesta. Tuloksien analysoinnin perusteella voitiin havaita, että kokonaisuutena Lahden Matkakeskus toimii kohtalaisesti; Matkakeskuksen saavutettavuus ja laiturialueet koettiin riittävän toimiviksi, joissa kuitenkin olisi vielä parannettavaa. Rahtialue sen sijaan koettiin epäkäytännölliseksi ympäristön ahtauden ja huonon talvikunnossapidon vuoksi. Lisäksi linja-autoille soveltuvien pysäköintialueiden ja kuljettajien sosiaalitilojen puuttumista kritisoitiin.
Lahden Matkakeskus otettiin käyttöön helmikuussa 2016, kun linja-autoliikenteen pikavuorot siirtyivät käyttämään matkakeskuksen linja-autoterminaalia pysähtymispaikkanaan Lahdessa. Samalla vanhalta linja-autoasemalta siirtyivät kaikki Lahden Matkahuollon palvelut uusiin toimitiloihin BW Toweriin.
Matkakeskus toteutettiin vuonna 1935 valmistuneen rautatieaseman yhteyteen rakentamalla uusi ja laajempi siltakansi Uudenmaankadun päälle valtatie 12:ta ja rautatiesillan yhteyteen mahdollistaen näin linja-autoliikenteeseen tarvittavan laiturialueen. Linja-autoterminaalin välittömässä läheisyydessä sijaitsee BW Tower -toimistotilat, joissa Oy Matkahuolto Ab on vuokralla huolehtimassa mm. linja-autoliikenteen rahtipalveluista.
Kuljettajien tyytyväisyyttä Lahden Matkakeskuksen toimivuuteen selvitettiin kyselylomakkeen avulla, joka oli luotu Webropol-sovelluksen avulla internetissä. Kyselyä markkinoitiin kuljettajille linja-autoyhtiöiden sisäisten tiedotusten, työntekijöiden omien SoMe-kanavien sekä lehti-ilmoituksen avulla. Kysely avattiin kesäkuun 2016 alussa Matkakeskuksen oltua linja-autoliikenteen käytössä neljä kuukautta ja kysely sulkeutui elokuun 2016 lopussa.
Kuljettajia pyydettiin esittämään näkemyksiä mm. matkustaja- ja rahtialueiden- kuin myös liikenneympäristön- ja sosiaalisten tilojen toimivuudesta. Tuloksien analysoinnin perusteella voitiin havaita, että kokonaisuutena Lahden Matkakeskus toimii kohtalaisesti; Matkakeskuksen saavutettavuus ja laiturialueet koettiin riittävän toimiviksi, joissa kuitenkin olisi vielä parannettavaa. Rahtialue sen sijaan koettiin epäkäytännölliseksi ympäristön ahtauden ja huonon talvikunnossapidon vuoksi. Lisäksi linja-autoille soveltuvien pysäköintialueiden ja kuljettajien sosiaalitilojen puuttumista kritisoitiin.