Lorut päiväkodin arjessa
Louet, Virpi; Kinnunen, Merja (2017)
Louet, Virpi
Kinnunen, Merja
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303920
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen syventävissä opinnoissa teimme Loruset lorutyökalun. Lorutyökalu koostui kan-siosta ja klipsistä, johon loruja kerätään kansiosta. Lorut koottiin työssämme käytetyistä loruista, sekä lorukirjoista. Osa on perinneloruja, joilla on pitkä perinne ja joita olemme kuulleet jo itse lapsena. Halusimme jatkaa tekemästämme kehittämistyöntehtävästä opinnäytetyöksi.
Tietoperustana työssämme käytettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita 2016, varhaiskasvatus-lakia ja teoriatietoa lapsen yleisestä kehityksestä. Opinnäytetyömme on varhaiskasvatuksen aihealuee-seen kuuluva toiminnallinen opinnäytetyö. Tavoitteenamme oli oman ammatillisen osaamisen kehit-täminen, omien kokemuksien käyttäminen ja esilletuominen, sekä pedagoginen suunnittelu kehittä-mistehtävänämme tekemäämme Loruset työkalun avulla. Tavoitteenamme oli miettiä, miten voisimme hyödyntää lorutyökalua päiväkodin arjessa. Tavoitteenamme oli myös tuoda esiin lorujen monipuolisia käyttömahdollisuuksia päiväkodin toiminnassa. Halusimme palauttaa lorujen arvostuksen merkittävänä työkaluna lasten kanssa tehtävässä työssä. Halusimme nostaa esiin lorujen käyttöä pedagogisen suunnittelun työvälineenä, ei pelkästään viihteellisessä merkityksessä, vaan tavoitteellisesti ja suunnitellusti.
Opinnäytetyötä tehdessämme perehdyimme teoriatietoon lapsen yleisestä kehityksestä ja päiväkodin työtä ohjaaviin asiakirjoihin. Suunnittelimme toimintaa alle kouluikäisille lapsille käyttäen apuna ke-hittämistyönämme tekemäämme Loruset lorutyökalua. Opinnäytetyömme vahvisti omaa osaamis-tamme. Voimme käyttää lorutyökalun avulla suunnittelemiamme toimintatuokioita myöhemmin työ-elämässä. Opinnäytetyömme vahvisti myös ajatustamme siitä, että loru voi olla lastentarhanopettajan toimiva ja monipuolinen työkalu, jota voi käyttää tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti erilaisissa päi-väkodissa toistuvissa tilanteissa ja kaikessa lasten kanssa tehtävässä työssä.
Tietoperustana työssämme käytettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita 2016, varhaiskasvatus-lakia ja teoriatietoa lapsen yleisestä kehityksestä. Opinnäytetyömme on varhaiskasvatuksen aihealuee-seen kuuluva toiminnallinen opinnäytetyö. Tavoitteenamme oli oman ammatillisen osaamisen kehit-täminen, omien kokemuksien käyttäminen ja esilletuominen, sekä pedagoginen suunnittelu kehittä-mistehtävänämme tekemäämme Loruset työkalun avulla. Tavoitteenamme oli miettiä, miten voisimme hyödyntää lorutyökalua päiväkodin arjessa. Tavoitteenamme oli myös tuoda esiin lorujen monipuolisia käyttömahdollisuuksia päiväkodin toiminnassa. Halusimme palauttaa lorujen arvostuksen merkittävänä työkaluna lasten kanssa tehtävässä työssä. Halusimme nostaa esiin lorujen käyttöä pedagogisen suunnittelun työvälineenä, ei pelkästään viihteellisessä merkityksessä, vaan tavoitteellisesti ja suunnitellusti.
Opinnäytetyötä tehdessämme perehdyimme teoriatietoon lapsen yleisestä kehityksestä ja päiväkodin työtä ohjaaviin asiakirjoihin. Suunnittelimme toimintaa alle kouluikäisille lapsille käyttäen apuna ke-hittämistyönämme tekemäämme Loruset lorutyökalua. Opinnäytetyömme vahvisti omaa osaamis-tamme. Voimme käyttää lorutyökalun avulla suunnittelemiamme toimintatuokioita myöhemmin työ-elämässä. Opinnäytetyömme vahvisti myös ajatustamme siitä, että loru voi olla lastentarhanopettajan toimiva ja monipuolinen työkalu, jota voi käyttää tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti erilaisissa päi-väkodissa toistuvissa tilanteissa ja kaikessa lasten kanssa tehtävässä työssä.