Interventio Syvärauman ja Merirauman koulujen oppilaille terveellisestä ravitsemuksesta
Haapala, Taina; Sainio, Anna (2017)
Haapala, Taina
Sainio, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173430
Tiivistelmä
Projektina toteutettu opinnäytetyö perustui Fiilis-hankkeeseen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on mukana toteuttamassa kansainvälistä Feel4diabetes eli Fiilis-hanketta. Hankkeen yhtenä tärkeänä tavoitteena on ehkäistä lasten ja heidän perheitään sairastumasta tyypin 2 diabetekseen. Fiilis-hanke toteutetaan Satakunnassa ja mukana on yhteensä 29 koulua, jotka on jaettu menetelmä- ja vertailukouluihin. Merirauman ja Syvärauman koulut valikoituivat tämän opinnäytetyön kohderyhmäksi. Molemmat koulut kuuluvat menetelmäkouluihin.
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää interventio terveellisestä ravitsemuksesta Merirauman ja Syvärauman kouluihin. Projektin tavoitteena oli, että lapset saavat lisää tietoa terveellisestä ruokavaliosta sekä kasvisten ja lautasmallin tärkeydestä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi terveellisestä ravitsemuksesta itse tehty video.
Opinnäytetyön interventio järjestettiin Merirauman koululla 15.2.2017 ja Syvärauman koululla 17.2.2017. Interventio toteutettiin kummallakin koululla yhtenä päivänä ja päivä sisälsi kolme osa-aluetta, joita olivat luento-osuus, toiminnallinen osuus sekä päivän loppuyhteenveto. Luennolla näytettiin terveellisestä ravitsemuksesta itse tehty video, jonka aiheista keskusteltiin oppilaiden kanssa. Toiminnallinen osuus oli rastisuunnistus, joka sisälsi yhteensä viisi rastia. Rasteilla oli terveelliseen ravitsemukseen liittyviä kysymyksiä ja tehtäviä. Rastisuunnistuksen jälkeen kokoonnuttiin yhteiseen luokkatilaan ja päivä päätettiin rastien oikeiden vastauksien läpikäymisellä sekä kunniakirjojen jakamisella.
Palaute interventiosta kerättiin palautelomakkeella sekä opettajilta että oppilaita. Palautteesta kävi ilmi, että intervention jälkeen koulujen oppilaat tiesivät kuinka kootaan lautasmallin mukainen ateria sekä terveellisen ravitsemuksen merkityksen omaan hyvinvointiinsa. Oppilaat kokivat päivän mielenkiintoiseksi ja hyödylliseksi. Video annettiin koulujen opettajille myöhempää käyttöä varten. Opettajat kokivat videon olevan hyvä opetusmenetelmä oppilaille terveellisestä ravitsemuksesta.
Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, esimerkiksi kyselytutkimuksena, miten koulussa ohjataan oppilaita terveelliseen ravitsemukseen ja miten opetusvideota on hyödynnetty opetuksessa.
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää interventio terveellisestä ravitsemuksesta Merirauman ja Syvärauman kouluihin. Projektin tavoitteena oli, että lapset saavat lisää tietoa terveellisestä ruokavaliosta sekä kasvisten ja lautasmallin tärkeydestä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi terveellisestä ravitsemuksesta itse tehty video.
Opinnäytetyön interventio järjestettiin Merirauman koululla 15.2.2017 ja Syvärauman koululla 17.2.2017. Interventio toteutettiin kummallakin koululla yhtenä päivänä ja päivä sisälsi kolme osa-aluetta, joita olivat luento-osuus, toiminnallinen osuus sekä päivän loppuyhteenveto. Luennolla näytettiin terveellisestä ravitsemuksesta itse tehty video, jonka aiheista keskusteltiin oppilaiden kanssa. Toiminnallinen osuus oli rastisuunnistus, joka sisälsi yhteensä viisi rastia. Rasteilla oli terveelliseen ravitsemukseen liittyviä kysymyksiä ja tehtäviä. Rastisuunnistuksen jälkeen kokoonnuttiin yhteiseen luokkatilaan ja päivä päätettiin rastien oikeiden vastauksien läpikäymisellä sekä kunniakirjojen jakamisella.
Palaute interventiosta kerättiin palautelomakkeella sekä opettajilta että oppilaita. Palautteesta kävi ilmi, että intervention jälkeen koulujen oppilaat tiesivät kuinka kootaan lautasmallin mukainen ateria sekä terveellisen ravitsemuksen merkityksen omaan hyvinvointiinsa. Oppilaat kokivat päivän mielenkiintoiseksi ja hyödylliseksi. Video annettiin koulujen opettajille myöhempää käyttöä varten. Opettajat kokivat videon olevan hyvä opetusmenetelmä oppilaille terveellisestä ravitsemuksesta.
Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, esimerkiksi kyselytutkimuksena, miten koulussa ohjataan oppilaita terveelliseen ravitsemukseen ja miten opetusvideota on hyödynnetty opetuksessa.