Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Esimiestyön kehittäminen Kurikan kaupungissa
Koivula, Leila (2017)
Koivula, Leila
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044170
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kurikan kaupungille ja sen tavoitteena oli esimiestyön kehittäminen. Osaaminen ja sen kehittäminen ovat keskeisiä asioita myös julkisyhteisöissä, vaikka niihin ei välttämättä ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota kuntaorganisaatioissa. Esimiestyö ja sen vaatima osaaminen ovat keskeisiä tekijöitä vietäessä organisaation tavoitteita eteenpäin, sillä esimiehet toimivat työnantajan edustajana omassa työyksikössään. Aihe on ajankohtainen myös toteutetun kuntaliitoksen vuoksi, sillä tietoisuutta yhteisistä toimintatavoista tulee tukea. Lisäksi kuntien toimintaympäristössä on tapahtumassa isoja muutoksia.
Teoreettisen viitekehyksen ydinkäsitteitä on osaaminen, osaamisen johtaminen, osaamisen kehittäminen ja esimiestyö. Osaamisen johtamisen osiossa tuodaan esille organisaation strategian ja sen tavoitteiden vaikutus osaamisen kehittämiseen. Lisäksi osiossa nostetaan esille osaamisen ja esimiestyön keskeinen merkitys organisaation toiminnan ja sen tulevaisuuden kannalta. Teoriaosuudessa tuodaan esille osaamiskartoitukset ja välineitä niiden toteuttamiseen sekä erilaisia kehittämismenetelmiä osaamisen kehittämisen avuksi.
Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista tutkimusta, ja erilaisina menetelminä olivat dokumenttianalyysit, kyselyt, benchmarking ja haastattelu. Tällä tavoin saatiin kartoitettua eri näkökulmia ja saatiin kehittämissuunnitelman tekemiseen toisiaan tukevia tuloksia. Koska kehittämistoimenpiteet kohdistuivat esimiehiin, kyselyt osaamistarpeista suunnattiin kaupungin johtoryhmälle sekä esimiehille itselleen.
Tutkimusosiossa saatujen tulosten perusteella laadittiin kohdeorganisaation esimiestyöhön suunnattu koulutusohjelma. Koulutusohjelma on varsin kattava ja se tukee organisaation osaamisen kehittämistä myös lähitulevaisuudessa. Johtopäätös- ja pohdintaosiossa tuotiin lisäksi esille useita muita erilaisia tapoja, miten esimiestyötä voitaisiin tukea ja kehittää jatkossa. Osa kehittämisehdotuksista on varsin pieniä toimintatapojen muutoksia, mutta osa ehdotuksista vaatii laajempaa panostatamista.
Teoreettisen viitekehyksen ydinkäsitteitä on osaaminen, osaamisen johtaminen, osaamisen kehittäminen ja esimiestyö. Osaamisen johtamisen osiossa tuodaan esille organisaation strategian ja sen tavoitteiden vaikutus osaamisen kehittämiseen. Lisäksi osiossa nostetaan esille osaamisen ja esimiestyön keskeinen merkitys organisaation toiminnan ja sen tulevaisuuden kannalta. Teoriaosuudessa tuodaan esille osaamiskartoitukset ja välineitä niiden toteuttamiseen sekä erilaisia kehittämismenetelmiä osaamisen kehittämisen avuksi.
Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista tutkimusta, ja erilaisina menetelminä olivat dokumenttianalyysit, kyselyt, benchmarking ja haastattelu. Tällä tavoin saatiin kartoitettua eri näkökulmia ja saatiin kehittämissuunnitelman tekemiseen toisiaan tukevia tuloksia. Koska kehittämistoimenpiteet kohdistuivat esimiehiin, kyselyt osaamistarpeista suunnattiin kaupungin johtoryhmälle sekä esimiehille itselleen.
Tutkimusosiossa saatujen tulosten perusteella laadittiin kohdeorganisaation esimiestyöhön suunnattu koulutusohjelma. Koulutusohjelma on varsin kattava ja se tukee organisaation osaamisen kehittämistä myös lähitulevaisuudessa. Johtopäätös- ja pohdintaosiossa tuotiin lisäksi esille useita muita erilaisia tapoja, miten esimiestyötä voitaisiin tukea ja kehittää jatkossa. Osa kehittämisehdotuksista on varsin pieniä toimintatapojen muutoksia, mutta osa ehdotuksista vaatii laajempaa panostatamista.