LASTEN KOKEMUKSET MANNERHEIMIN LASTENSUOJELULIITON PORKKANAPESÄTOIMINNASTA
Pitko, Eleonoora (2017)
Pitko, Eleonoora
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054249
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää haastateltujen lasten kokemuksia ja käsityksiä Mannerheimin lastensuojeluliiton Satakunnan piiri ry:n ylläpitämästä porkkanapesätoiminnasta. Tavoitteena oli antaa työn tilaajalle tietoa toiminnan vaikuttavuuden arvioimiseksi.
Opinnäytetyö on aloitettu kahden Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijan yhteisenä opinnäytetyönä aiheen ollessa "Mannerheimin lastensuojeluliitto. Pork-kanapesän toimintaan osallistuneiden hyvinvoinnin muutos. Osallistuneiden ja ammattilaisten haastattelut." Työ jaettiin ja ammattilaisten haastattelut ja siinä käsitellyt teemat olivat ensimmäisen opinnäytetyön tutkimusaiheena.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä oli teemahaastattelu, joka toteutettiin lasten ryhmähaastatteluna. Opinnäytetyötä varten päätettiin laatia lausuntopyyntö Satakunnan korkeakoulujen ihmistieteiden eettiselle toimikunnalle. Lausuntopyynnössä käsiteltiin lasten haastattelemista ilman huoltajien kirjallista lupaa. Haastattelut toteutettiin kahtena eri ajankohtana Porin Pormestarinluodon Porkkanapesässä.
Tulososassa käsitellään haastattelun tuloksia teemoittain. Haastattelun teemoina olivat turvallisuuden tunne Porkkanapesässä, sosiaalinen kanssakäyminen kodin ulko-puolella, vaikutukset koulunkäyntiin, muutokset harrastuksissa ja muissa vapaa-ajan virikkeissä, lapsen käsitys terveellisistä elintavoista ja Porkkanapesän vaikutus niihin sekä vaikutus arkeen. Haastattelussa ei käsitelty kotioloja.
Puolet haastatteluun osallistuneista vastasi saaneensa Porkkanapesässä uusia kavereita. Porkkanapesässä lapset olivat oppineet monia uusia käytöstapoja ja ohjaajilta on saanut apua koulunkäyntiin. Lisäksi lapset kertoivat, että heitä on kuunneltu mikäli heillä on ollut murheita esimerkiksi epävarmuuden tunteisiin liittyen. Porkkanapesässä tarjottu ruoka koettiin tärkeäksi ja lapset ovat saaneet myös itse valmistaa ruokaa ohjaajien kanssa. Lapset tulevat Porkkanapesään mielellään sekä viihtyvät hyvin.
Johtopäätöksenä keskeistä oli Porkkanapesän tärkeä rooli paikkana, jossa lapset voivat viettää aikaa ystävien kanssa sekä ylläpitävät ja kehittävät sosiaalisia taitojaan. Porkkanapesä tarjoaa lapsille monipuolista ohjattua tekemistä sekä turvallisen ympäristön, jossa he kokevat tulleensa kuulluksi. Kyseessä on avoimet ovet -periaatteella toimiva matalankynnyksen lähiöpalvelu, jossa lapset ovat henkilökohtaisesti hyvin sitoutuneita käymään.
Opinnäytetyö on aloitettu kahden Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijan yhteisenä opinnäytetyönä aiheen ollessa "Mannerheimin lastensuojeluliitto. Pork-kanapesän toimintaan osallistuneiden hyvinvoinnin muutos. Osallistuneiden ja ammattilaisten haastattelut." Työ jaettiin ja ammattilaisten haastattelut ja siinä käsitellyt teemat olivat ensimmäisen opinnäytetyön tutkimusaiheena.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä oli teemahaastattelu, joka toteutettiin lasten ryhmähaastatteluna. Opinnäytetyötä varten päätettiin laatia lausuntopyyntö Satakunnan korkeakoulujen ihmistieteiden eettiselle toimikunnalle. Lausuntopyynnössä käsiteltiin lasten haastattelemista ilman huoltajien kirjallista lupaa. Haastattelut toteutettiin kahtena eri ajankohtana Porin Pormestarinluodon Porkkanapesässä.
Tulososassa käsitellään haastattelun tuloksia teemoittain. Haastattelun teemoina olivat turvallisuuden tunne Porkkanapesässä, sosiaalinen kanssakäyminen kodin ulko-puolella, vaikutukset koulunkäyntiin, muutokset harrastuksissa ja muissa vapaa-ajan virikkeissä, lapsen käsitys terveellisistä elintavoista ja Porkkanapesän vaikutus niihin sekä vaikutus arkeen. Haastattelussa ei käsitelty kotioloja.
Puolet haastatteluun osallistuneista vastasi saaneensa Porkkanapesässä uusia kavereita. Porkkanapesässä lapset olivat oppineet monia uusia käytöstapoja ja ohjaajilta on saanut apua koulunkäyntiin. Lisäksi lapset kertoivat, että heitä on kuunneltu mikäli heillä on ollut murheita esimerkiksi epävarmuuden tunteisiin liittyen. Porkkanapesässä tarjottu ruoka koettiin tärkeäksi ja lapset ovat saaneet myös itse valmistaa ruokaa ohjaajien kanssa. Lapset tulevat Porkkanapesään mielellään sekä viihtyvät hyvin.
Johtopäätöksenä keskeistä oli Porkkanapesän tärkeä rooli paikkana, jossa lapset voivat viettää aikaa ystävien kanssa sekä ylläpitävät ja kehittävät sosiaalisia taitojaan. Porkkanapesä tarjoaa lapsille monipuolista ohjattua tekemistä sekä turvallisen ympäristön, jossa he kokevat tulleensa kuulluksi. Kyseessä on avoimet ovet -periaatteella toimiva matalankynnyksen lähiöpalvelu, jossa lapset ovat henkilökohtaisesti hyvin sitoutuneita käymään.