Pienryhmätoiminnan toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
Tähtinen, Nita (2017)
Tähtinen, Nita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064382
Tiivistelmä
Pienryhmätoiminta on lisääntynyt päiväkodeissa viime vuosina sen monien mahdollisuuksien vuoksi. Pienryhmätoiminnasta on apua moneen ryhmän haasteeseen, kuten toiminnan rauhattomuuteen, lasten osallisuuden lisäämiseen tai yksilön parempaan huomioimiseen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Karkkilan kaupungin kanssa. Karkkilan kaupungilla on ollut tavoitteena saada lisättyä pienryhmätoimintaa päiväkodeissa. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa pienryhmätoiminnan toteuttamista varhaiskasvatuksessa ja sitä, millaista tukea pienryhmätoimintaan tarvitaan. Tarkoituksena on, että varhaiskasvatuksen kasvattajat saavat jakaa omaa osaamistaan toisilleen opinnäytetyöni avulla. Opinnäytetyöni jaetaan päiväkotien ryhmiin, jotta kasvattajat saavat materiaalia pienryhmätoimintansa kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys painottuu pienryhmätoimintaan. Aihetta käsitellään niin lapsen kuin aikuisen näkökulmasta, ja myös erilaisia pienryhmiin jakamisen tapoja käydään läpi. Myös varhaiskasvatusta käsitellään yleisesti pienryhmätoiminnan näkökulmasta.
Kyseessä on laadullinen kyselytutkimus pienryhmätoiminnasta, joka toteutettiin teemakyselyllä. Kysely lähetettiin sähköisenä Karkkilan kaupungin varhaiskasvatusyksiköihin, ja työntekijät saivat vastata kyselyyn työajallaan. Vastaajina olivat Karkkilan kaupungin päiväkotien kasvattajat. Verkossa tehty kysely muodostui avoimista kysymyksistä ja parista suljetusta kysymyksestä. Aineistoksi kertyi yhdeksän vastausta, jotka analysoitiin kysymyksittäin sisällönanalyysillä.
Vastauksista kävi ilmi, että pienryhmätoimintaa toteutetaan päiväkodeissa vähintään viikoittain, joissain ryhmissä jopa päivittäin. Pienryhmätoiminnan hyväksi on tehty erilaisia järjestelyjä esimerkiksi ryhmän tiloja jakamalla. Pienryhmätoiminnan yhtenä suurimpana haasteena pidetään työntekijöiden poissaoloja. Myös jatkuvasti aikuisen ohjausta tarvitsevien lasten suuri määrä ryhmässä vaikeuttaa pienryhmätoiminnan toteuttamista. Johtajalta kaivattaisiin tukea ryhmän rakenteen huomioimiseen ja sijaisten saatavuuteen. Työkavereilta toivottiin joustavuutta, yhdessä suunnittelua sekä uuden kokeilemista rohkeasti.
Pienryhmätoimintaa toteutetaan melko hyvin ryhmissä, mutta erilaisia ideoita ja konkreettisia neuvoja toimintaan toivottaisiin. Uskon että ryhmät saavat uusia ideoita pienryhmätoiminnan toteuttamiseen, kun he saavat lukea erilaisia toteuttamistapoja opinnäytetyöstä, mutta myös jatkossa olisi hyvä, jos kasvattajilla olisi jokin tapa tai kanava jakaa osaamistaan keskenään.
Teoreettinen viitekehys painottuu pienryhmätoimintaan. Aihetta käsitellään niin lapsen kuin aikuisen näkökulmasta, ja myös erilaisia pienryhmiin jakamisen tapoja käydään läpi. Myös varhaiskasvatusta käsitellään yleisesti pienryhmätoiminnan näkökulmasta.
Kyseessä on laadullinen kyselytutkimus pienryhmätoiminnasta, joka toteutettiin teemakyselyllä. Kysely lähetettiin sähköisenä Karkkilan kaupungin varhaiskasvatusyksiköihin, ja työntekijät saivat vastata kyselyyn työajallaan. Vastaajina olivat Karkkilan kaupungin päiväkotien kasvattajat. Verkossa tehty kysely muodostui avoimista kysymyksistä ja parista suljetusta kysymyksestä. Aineistoksi kertyi yhdeksän vastausta, jotka analysoitiin kysymyksittäin sisällönanalyysillä.
Vastauksista kävi ilmi, että pienryhmätoimintaa toteutetaan päiväkodeissa vähintään viikoittain, joissain ryhmissä jopa päivittäin. Pienryhmätoiminnan hyväksi on tehty erilaisia järjestelyjä esimerkiksi ryhmän tiloja jakamalla. Pienryhmätoiminnan yhtenä suurimpana haasteena pidetään työntekijöiden poissaoloja. Myös jatkuvasti aikuisen ohjausta tarvitsevien lasten suuri määrä ryhmässä vaikeuttaa pienryhmätoiminnan toteuttamista. Johtajalta kaivattaisiin tukea ryhmän rakenteen huomioimiseen ja sijaisten saatavuuteen. Työkavereilta toivottiin joustavuutta, yhdessä suunnittelua sekä uuden kokeilemista rohkeasti.
Pienryhmätoimintaa toteutetaan melko hyvin ryhmissä, mutta erilaisia ideoita ja konkreettisia neuvoja toimintaan toivottaisiin. Uskon että ryhmät saavat uusia ideoita pienryhmätoiminnan toteuttamiseen, kun he saavat lukea erilaisia toteuttamistapoja opinnäytetyöstä, mutta myös jatkossa olisi hyvä, jos kasvattajilla olisi jokin tapa tai kanava jakaa osaamistaan keskenään.