Verkkokauppa myynnin tukena : Case: Expert
Sjögren, Ville (2017)
Sjögren, Ville
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104566
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, tukeeko verkkokauppa henkilökohtaista myyntityötä myymälöissä. Opinnäytetyössä kohteena käytettiin Expert Asa Oy:tä. Expert on kodintekniikan myyntiin erikoistunut ketju. Opinnäytetyö toteutettiin erityisesti Expertin Porin myymälän kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytettiin kirjalähteitä. Myyntiteoriaa käytiin lävitse huippumyyjien ominaisuuksien kautta. Verkkokaupan teoriaa katsottiin erityisesti monikanavaisen kaupanteon kannalta. Teoria osuudessa selvitettiin myös asiakkaan ostoprosessia monikanavaisessa kaupassa. Teoriaa tutkimalla saatiin tärkeää taustatietoa ratkaisujen esiin tuomiseksi.
Empiriaosuudessa ongelmaa ratkaistiin laadullisin menetelmin. Ongelman ratkaisuun valittiin teemahaastattelu, joka on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Haastatteluissa käytettiin kolmea teemaa, ja haastateltavia oli kuusi. Haastatteluilla oli tarkoitus saavuttaa ratkaisuja ongelmaan käytännön tasolla.
Teemahaastatteluilla saavutettiin käytännön kehitysideoita verkkokauppaa varten. Opinnäytetyön tuloksissa saatiin aitoja myyjien kokemuksia esille, joilla voidaan kehittää sekä myyjien että verkkokaupan toimintaa.
Opinnäytetyön tuloksissa haettiin käytännön ratkaisuja yhdistämällä teoriaa ja käytäntöä. Haastatteluja pyrittiin peilaamaan tutkittuun teoriaan. Tuloksista selviää, että Expertin verkkokauppa toimii pääosin hyvänä tukena myyjien työlle. Myyjät käyttävät verkkokauppaa kaupanteon työkaluna päivittäin. Verkkokauppa tuo asiakkaita myymälöihin ja ilman verkkokauppaa asiakasmäärät olisivat huomattavasti pienempiä myymälässä.
Verkkokauppa tuo myyjien työhön myös haasteita. Asiakkaat ovat hyvin hintakriittisiä ja heidän tietomääränsä ovat suuria verkkokauppojen vuoksi. Verkkokaupan tuotetiedot eivät ole aina oikeassa, mikä aiheuttaa ongelmia myyjille ja asiakkaille.
Kokonaisuutena tuloksista selviää Expertin monikanavaisen kaupan menestys. Verkkokauppa ja myymälät toimivat hienosti yhtenäisinä kanavina. Asiakkaalla on mahdollisuus saada samat tuotteet ja palvelut sekä verkosta että myymälästä samanlaisella kokemuksella.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytettiin kirjalähteitä. Myyntiteoriaa käytiin lävitse huippumyyjien ominaisuuksien kautta. Verkkokaupan teoriaa katsottiin erityisesti monikanavaisen kaupanteon kannalta. Teoria osuudessa selvitettiin myös asiakkaan ostoprosessia monikanavaisessa kaupassa. Teoriaa tutkimalla saatiin tärkeää taustatietoa ratkaisujen esiin tuomiseksi.
Empiriaosuudessa ongelmaa ratkaistiin laadullisin menetelmin. Ongelman ratkaisuun valittiin teemahaastattelu, joka on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Haastatteluissa käytettiin kolmea teemaa, ja haastateltavia oli kuusi. Haastatteluilla oli tarkoitus saavuttaa ratkaisuja ongelmaan käytännön tasolla.
Teemahaastatteluilla saavutettiin käytännön kehitysideoita verkkokauppaa varten. Opinnäytetyön tuloksissa saatiin aitoja myyjien kokemuksia esille, joilla voidaan kehittää sekä myyjien että verkkokaupan toimintaa.
Opinnäytetyön tuloksissa haettiin käytännön ratkaisuja yhdistämällä teoriaa ja käytäntöä. Haastatteluja pyrittiin peilaamaan tutkittuun teoriaan. Tuloksista selviää, että Expertin verkkokauppa toimii pääosin hyvänä tukena myyjien työlle. Myyjät käyttävät verkkokauppaa kaupanteon työkaluna päivittäin. Verkkokauppa tuo asiakkaita myymälöihin ja ilman verkkokauppaa asiakasmäärät olisivat huomattavasti pienempiä myymälässä.
Verkkokauppa tuo myyjien työhön myös haasteita. Asiakkaat ovat hyvin hintakriittisiä ja heidän tietomääränsä ovat suuria verkkokauppojen vuoksi. Verkkokaupan tuotetiedot eivät ole aina oikeassa, mikä aiheuttaa ongelmia myyjille ja asiakkaille.
Kokonaisuutena tuloksista selviää Expertin monikanavaisen kaupan menestys. Verkkokauppa ja myymälät toimivat hienosti yhtenäisinä kanavina. Asiakkaalla on mahdollisuus saada samat tuotteet ja palvelut sekä verkosta että myymälästä samanlaisella kokemuksella.