Hallitsetko venttiilitulpan potilasturvallisen käytön? : posteri Satakunnan ammattikorkeakoulun nestehoidon simulaatio-opetukseen
Ryhänen, Minna (2017)
Ryhänen, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074388
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia näyttöön perustuva posteri liittyen venttiilitulpan käyttöön laskimonsisäisessä nestehoidossa. Posteri suunniteltiin käytettäväksi osana Satakunnan ammattikorkeakoulun nestehoidon simulaatio-opetusta.
Tavoitteena oli nestehoitoon liittyvän simulaatio-opetuksen kehittäminen. Simulaatioopetusta käytetään usein sellaisten taitojen opettamiseen, joiden harjoittelua oikeassa potilastilanteessa pidetään vaarallisena tai epäeettisenä. Simulaatio-opetusta voidaan käyttää myös uusia laitteita tai välineitä käyttöön otettaessa.
Venttiilitulppa on luer-liitettävä venttiili, joka yhdistetään nesteensiirtolaitteistoon tai laskimokanyyliin. Sitä käytettäessä järjestelmästä tulee suljettu, eikä neuloja laskimonsisäisen neste- tai lääkehoidon toteuttamiseksi tarvita vaan lääkkeen anto voidaan suorittaa luer -liitettävää ruiskua käyttäen.
Posterissa kuvattiin oikeita menetelmiä venttiilitulpan liittämiseen, desinfiointiin sekä huuhteluun. Sisällön luotettuuden varmistamiseksi opinnäytetyön tekijä perehtyi aiheesta aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Kun tutkimustietoa ei löytynyt, apuna käytettiin asiantuntijaa. Näyttöön perustuvuutta pidettiin tärkeänä tavoitteena, ja posteriin on tehty selkeät lähdemerkinnät.
Venttiilitulpan virheelliseen käyttöön liittyy komplikaatioita, kuten infektioiden ja tukosten muodostumisen riski. Nämä komplikaatiot viivästyttävät hoitoa sekä vaarantavat potilasturvallisuuden toteutumisen hoitotyössä. Sairaanhoitajaopiskelijan on hyvä tuntea ja tiedostaa nämä riskit ennen laitteen käyttöön ottoa oikeassa potilastilanteessa. Venttiilitulpan käyttöön liittyvät ohjeistukset havaittiin myös osittain puutteellisiksi tai ristiriitaisiksi ja lisätutkimukselle on tarvetta. Jatkossa olisikin mielenkiintoista selvittää, kuinka posteria on käytetty laskimonsisäisen nestehoidon simulaatio-opetuksessa.
Tavoitteena oli nestehoitoon liittyvän simulaatio-opetuksen kehittäminen. Simulaatioopetusta käytetään usein sellaisten taitojen opettamiseen, joiden harjoittelua oikeassa potilastilanteessa pidetään vaarallisena tai epäeettisenä. Simulaatio-opetusta voidaan käyttää myös uusia laitteita tai välineitä käyttöön otettaessa.
Venttiilitulppa on luer-liitettävä venttiili, joka yhdistetään nesteensiirtolaitteistoon tai laskimokanyyliin. Sitä käytettäessä järjestelmästä tulee suljettu, eikä neuloja laskimonsisäisen neste- tai lääkehoidon toteuttamiseksi tarvita vaan lääkkeen anto voidaan suorittaa luer -liitettävää ruiskua käyttäen.
Posterissa kuvattiin oikeita menetelmiä venttiilitulpan liittämiseen, desinfiointiin sekä huuhteluun. Sisällön luotettuuden varmistamiseksi opinnäytetyön tekijä perehtyi aiheesta aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Kun tutkimustietoa ei löytynyt, apuna käytettiin asiantuntijaa. Näyttöön perustuvuutta pidettiin tärkeänä tavoitteena, ja posteriin on tehty selkeät lähdemerkinnät.
Venttiilitulpan virheelliseen käyttöön liittyy komplikaatioita, kuten infektioiden ja tukosten muodostumisen riski. Nämä komplikaatiot viivästyttävät hoitoa sekä vaarantavat potilasturvallisuuden toteutumisen hoitotyössä. Sairaanhoitajaopiskelijan on hyvä tuntea ja tiedostaa nämä riskit ennen laitteen käyttöön ottoa oikeassa potilastilanteessa. Venttiilitulpan käyttöön liittyvät ohjeistukset havaittiin myös osittain puutteellisiksi tai ristiriitaisiksi ja lisätutkimukselle on tarvetta. Jatkossa olisikin mielenkiintoista selvittää, kuinka posteria on käytetty laskimonsisäisen nestehoidon simulaatio-opetuksessa.