Successful outsourcing process : A study of outsourcing salary administration case study
Eerola, Leena (2007)
Eerola, Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034209
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli verrata tutkittavan yrityksen nykyisiä ulkoistamiskäytäntöjä eri teorioihin. Se keskittyi henkilöstöhallinnon, erityisesti palkkatoiminnon, ulkoistamiseen. Tutkimuksessa analysoitiin myös onnistuneeseen ulkoistamisprosessiin vaikuttavia tekijöitä, mahdollisia saavutettavia hyötyjä sekä kohdattavia riskejä. Aineisto kerättiin haastattelemalla tutkittavan yrityksen henkilöstöhallinnon johtajaa, kolmea assistenttitason työntekijää sekä palvelun tuottajayrityksen johtajaa. Tiedot kerättiin loka- ja joulukuun 2006 aikana. Kvalitatiivinen lähestymistapa sekä teemahaastattelu valittiin tutkimusmenetelmiksi, jotta saavutettaisiin kokonaisvaltainen käsitys yrityksen ulkoistamisprosessista. Empiirisen osan tulokset osoittivat tutkittavan yrityksen seuraavan teorioissa esitetyn ulkoistamisprosessin eri vaiheita. Erityisesti siirtymis- ja arviointivaihe oli tarkasti suunniteltu, esimerkkinä työntekijöiden suunniteltu pehmeä siirto palveluntarjoajan tiloihin. Laaturaportti kriteereineen oli tärkeä työväline molempien osapuolten toimintojen arvioinnissa. Palkkahallinnon ulkoistaminen oli mahdollistanut tutkittavan yrityksen keskittymisen ydinliiketoimintaansa sekä erityisosaamisen että henkilöstöresurssien saatavuuden turvaamisen. Kustannussäästöt eivät olleet ulkoistamisen syynä, eikä niitä mainittu saavutettuina hyötyinäkään. Kuitenkin ARINSO:n (2005) tekemän tutkimuksen mukaan kustannussäästöt olivat yritysten suurin tekijä ulkoistamispäätöksessä. Assistenttitason työntekijöiden mukaan olisi välttämätöntä kehittää kommunikointia palveluntarjoajan sekä tutkittavan yrityksen välillä. Tämä vaatisi parannusta sähköposti käytäntöjen, postituspalvelujen, asiakaspalvelun sekä kaksisuuntaisen kommunikoinnin suhteen. Tarvetta oli myös selvän ohjeistuksen, koulutuksen sekä yleisten kokousten järjestämiselle. Palveluntarjoaja piti tärkeänä koko organisaation, eikä vain ylimmän johdon, sitoutumisen ulkoistamisprosessiin.