Kiertopetikattilan primääri-ilmakanaviston analysointi ja suunnittelu
Turpeinen, Jesse (2017)
Turpeinen, Jesse
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ensisijaisena tarkoituksena oli parantaa kiertopetikattilan ajettavuutta ja taloudelli-suutta. Näiden päämäärien saavuttamiseksi työssä keskityttiin kiertopetikattilan primääri-ilmakanavistossa ja sen puhaltimissa esiintyviin ongelmakohtiin. Suurin ja varteenotettavin on-gelma kanavistossa oli rinnakkain samaan kanavistoon asennettuihin primääri-ilmapuhaltimien siipipyöriin kohdistuvat aksiaaliset iskut näitä yksittäin ajettaessa.
Työn suorittamiseen käytettiin apuna Kainuun Voiman dokumentointeja sekä nykyaikaisia 3D- ja virtausmallinnusohjelmistoja. Suunniteltuihin muutoksiin käytettiin lujuuslaskennan eri menetelmiä käsin laskennasta lujuusanalyysiohjelmistoihin. Työn tuloksena suunniteltiin kohteeseen tehtäviä muutostöitä ja siihen valmistettavia komponentteja.
Luotettavuuden kannalta työssä tärkeässä asemassa ovat virtausmallinnuksista saadut tulokset. Virtausmallinnuksen tuloksien kannalta nojataan suuresti malliin asetettuihin parametreihin ja mal-lin geometriaan. Geometrian osalta malli on identtinen kanaviston piirustusten kanssa, joten sen osalta tulokset tulisi olla luotettavia reaalitilanteeseen verrattuna. Parametrien osalta simulaatio on pyritty mallintamaan mahdollisimman tarkkaan yrityksen eri dokumentointien perusteella, omien kykyjen ja taitojen rajoissa.
Kanavistossa esiintyvien ongelmien aiheuttajiksi on päätelty kanaviston muotoiluun liittyvät sei-kat ja tästä johtuvat epämääräisten ja epävakaiden ilmavirtauksien aiheuttamat oireet. Lopulliset tulokset selviävät sitten, kun kanavistoa muutetaan suunnitelmien mukaisesti.
Työn suorittamiseen käytettiin apuna Kainuun Voiman dokumentointeja sekä nykyaikaisia 3D- ja virtausmallinnusohjelmistoja. Suunniteltuihin muutoksiin käytettiin lujuuslaskennan eri menetelmiä käsin laskennasta lujuusanalyysiohjelmistoihin. Työn tuloksena suunniteltiin kohteeseen tehtäviä muutostöitä ja siihen valmistettavia komponentteja.
Luotettavuuden kannalta työssä tärkeässä asemassa ovat virtausmallinnuksista saadut tulokset. Virtausmallinnuksen tuloksien kannalta nojataan suuresti malliin asetettuihin parametreihin ja mal-lin geometriaan. Geometrian osalta malli on identtinen kanaviston piirustusten kanssa, joten sen osalta tulokset tulisi olla luotettavia reaalitilanteeseen verrattuna. Parametrien osalta simulaatio on pyritty mallintamaan mahdollisimman tarkkaan yrityksen eri dokumentointien perusteella, omien kykyjen ja taitojen rajoissa.
Kanavistossa esiintyvien ongelmien aiheuttajiksi on päätelty kanaviston muotoiluun liittyvät sei-kat ja tästä johtuvat epämääräisten ja epävakaiden ilmavirtauksien aiheuttamat oireet. Lopulliset tulokset selviävät sitten, kun kanavistoa muutetaan suunnitelmien mukaisesti.