Mekaanisen ahtimen virtausmittaus
Asikainen, Antti (2010)
Asikainen, Antti
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126323
Tiivistelmä
Mekaaninen ahdin on nykyään käytössä jo monessa uudessa autossa. Sillä haetaan yleensä moottoriin lisää vääntömomenttia alemmille moottorin pyörintänopeuksille. Monet näistä autojen valmistajista valmistaa itse ahtimensa tai tilaa ne omien tarpeidensa mukaan, joten näistä ahtimista ei löydy teknisiä tietoja. Tästä johtuen ahtimien soveltaminen muihin kohteisiin on vaikeaa. Tästä lähti työn idea.
Työn aluksi tutustuin erilaisiin mekaanisiin ahtimiin sekä niiden historiaan, jotta ymmärtäisin niiden toimintaa paremmin. Työssä käytetyt ahtimet olivat minun omia ahtimiani. Molemmat olivat roots-ahtimia, sekä Toyotan tekemiä. Ennen itse mittauksia piti rakentaa sähkömoottorille ja ahtimelle pukki. Samaiseen pukkiin kiinnitettiin myös mittalaitteet. Pukkiin piti myös rakentaa välipyörä, jolla ahtimen ahtimelle menevän hihnan välitystä saatiin nostettua, jotta ahtimen kierrokset saatiin riittäviksi.
Itse työ onnistui muuten hyvin, mutta ahtimien pyöritykseen käytetyt sähkömoottorit eivät riittäneet suunniteltuihin vastapaineisiin. Tämä tuli yllätyksenä, vaikka oli tiedossa, että ahtimet ottavat tehoa jonkin verran, mutta miten paljon, siitä ei ollut tietoa. Mittaukset olisin vienyt mielellään pidemmälle, mutta resurssit loppuivat kesken.
Tuloksista selvisi kyllä kaikki, mitä tarvittiin, tietysti ahtimen käyttäminen ylikierroksilla olisi ollut mielenkiintoista. Suuremman vastapaineen käyttäminen olisi ollut kiinnostavaa tuloksien kannalta.
Tuloksista selvisi myös ahtimien erot, eli minkälaiseen moottoriin ne olivat suunniteltu.
Työn aluksi tutustuin erilaisiin mekaanisiin ahtimiin sekä niiden historiaan, jotta ymmärtäisin niiden toimintaa paremmin. Työssä käytetyt ahtimet olivat minun omia ahtimiani. Molemmat olivat roots-ahtimia, sekä Toyotan tekemiä. Ennen itse mittauksia piti rakentaa sähkömoottorille ja ahtimelle pukki. Samaiseen pukkiin kiinnitettiin myös mittalaitteet. Pukkiin piti myös rakentaa välipyörä, jolla ahtimen ahtimelle menevän hihnan välitystä saatiin nostettua, jotta ahtimen kierrokset saatiin riittäviksi.
Itse työ onnistui muuten hyvin, mutta ahtimien pyöritykseen käytetyt sähkömoottorit eivät riittäneet suunniteltuihin vastapaineisiin. Tämä tuli yllätyksenä, vaikka oli tiedossa, että ahtimet ottavat tehoa jonkin verran, mutta miten paljon, siitä ei ollut tietoa. Mittaukset olisin vienyt mielellään pidemmälle, mutta resurssit loppuivat kesken.
Tuloksista selvisi kyllä kaikki, mitä tarvittiin, tietysti ahtimen käyttäminen ylikierroksilla olisi ollut mielenkiintoista. Suuremman vastapaineen käyttäminen olisi ollut kiinnostavaa tuloksien kannalta.
Tuloksista selvisi myös ahtimien erot, eli minkälaiseen moottoriin ne olivat suunniteltu.