Nuorisotyötä muuttuvissa toimintaympäristöissä : Mikä on nuorisotyöntekijän rooli?
Kesti-Helia, Mirkka (2017)
Kesti-Helia, Mirkka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704174836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704174836
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan nuorisotyöntekijän roolia, kun nuorisotyötä tehdään erilaisissa toimin- taympäristöissä nuorisotalon ulkopuolella. Moniympäristöisessä nuorisotyössä nuorisotyöntekijä jalkau- tuu nuorisotalolta erilaisiin julkisiin, puolijulkisiin ja yksityisiin tiloihin, esimerkiksi kouluun tai kauppa- keskukseen. Kun nuorisotyötä tehdään nuorisotalon ulkopuolella, joutuu nuorisotyöntekijä soveltamaan ammatillista osaamistaan uuteen toimintaympäristöön ja kehittämään erilaisia menetelmiä nuorten kanssa toimimiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata minkälaista osaamista moniympäristöiseen nuorisotyöhön tarvi- taan ja miten nuorisotyöntekijän rooli suhteessa nuoreen ja muihin toimijoihin muuttuu, kun siirrytään vakiintuneesta nuorisotalotoiminnasta erilaisiin nuorten vapaa-ajan toimintaympäristöihin tai kouluun. Rooleja lähestytään Bruce Biddlen rooliteorian kautta. Nuorisotyöntekijät omaksuvat ammatillisen iden- titeettinsä ennen kaikkea opintojensa avulla ja siirtyessään työelämään he oppivat työpaikan sosiaali- sesta ympäristöstä toimintamalleja, joiden myötä heidän työroolinsa syventyvät ja monipuolistuvat.
Kunnallista nuorisotyötä on perinteisesti toteutettu nuorisotalolähtöisesti. Nuorisotalot eivät kuitenkaan tavoita nuorten ikäryhmästä kuin noin 10 prosenttia. Tämän vuoksi on perusteltua, että nuorisotyön resursseja käytetään myös alueellisessa liikkuvassa nuorisotyössä, jossa voidaan tavoittaa nuoria, jotka eivät käy nuorisotalolla.
Työskennellessään nuorisotalon ulkopuolella nuorisotyöntekijä joutuu pohtimaan omaa ammatillista identiteettiään. Erilaisissa toimintaympäristöissä toimiminen tuo nuorisotyöntekijälle lisää vastuuta oman ammatillisen osaamisen esiintuomisessa. Merkityksellistä on vuorovaikutussuhteen luominen muihin toimijoihin, jotta nuorisotyötekijän osaamista voidaan hyödyntää oikealla tavalla. Myös suhteen luominen nuoriin ilman nuorisotaloa toimintaympäristönä vaikuttaa työn onnistumisen edellytyksiin.
Opinnäytetyön tilaaja on Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus. Opinnäytetyö on laadullinen ta- paustutkimus, jonka aineisto koostuu nuorisoasiainkeskuksen suunnantarkistuksen aikana vuosina 2014-2015 kirjoitetuista kokouspöytäkirjoista, muistioista ja muistiinpanoista. Lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu 7 nuorisoasiainkeskuksen nuorisotyöntekijää vuosien 2015-2016 aikana. Opin- näytetyössä on hyödynnetty myös omaa Hyvä vapaa-aika –kehittämis- ja tutkimushankkeen aikana kerääntynyttä kokemustietoani nuorisotalon ulkopuolella tehdystä nuorisotyöstä. Aineiston analysointiin on käytetty diskurssianalyysia. Diskurssianalyysissa löytyneitä teemoja on syvennetty teemahaastatte- luiden avulla. Teemojen kautta on hahmotettiin nuorisotalon ulkopuolella tehdyn nuorisotyön osaamis- tarpeita.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kunnallisen moniympäristöisen nuorisotyön kehittämiseen Helsingin lisäksi myös muissa kunnissa. Opinnäytetyön avulla voidaan myös kuvata moniympäristöisessä nuori- sotyössä tarvittavaa osaamista.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata minkälaista osaamista moniympäristöiseen nuorisotyöhön tarvi- taan ja miten nuorisotyöntekijän rooli suhteessa nuoreen ja muihin toimijoihin muuttuu, kun siirrytään vakiintuneesta nuorisotalotoiminnasta erilaisiin nuorten vapaa-ajan toimintaympäristöihin tai kouluun. Rooleja lähestytään Bruce Biddlen rooliteorian kautta. Nuorisotyöntekijät omaksuvat ammatillisen iden- titeettinsä ennen kaikkea opintojensa avulla ja siirtyessään työelämään he oppivat työpaikan sosiaali- sesta ympäristöstä toimintamalleja, joiden myötä heidän työroolinsa syventyvät ja monipuolistuvat.
Kunnallista nuorisotyötä on perinteisesti toteutettu nuorisotalolähtöisesti. Nuorisotalot eivät kuitenkaan tavoita nuorten ikäryhmästä kuin noin 10 prosenttia. Tämän vuoksi on perusteltua, että nuorisotyön resursseja käytetään myös alueellisessa liikkuvassa nuorisotyössä, jossa voidaan tavoittaa nuoria, jotka eivät käy nuorisotalolla.
Työskennellessään nuorisotalon ulkopuolella nuorisotyöntekijä joutuu pohtimaan omaa ammatillista identiteettiään. Erilaisissa toimintaympäristöissä toimiminen tuo nuorisotyöntekijälle lisää vastuuta oman ammatillisen osaamisen esiintuomisessa. Merkityksellistä on vuorovaikutussuhteen luominen muihin toimijoihin, jotta nuorisotyötekijän osaamista voidaan hyödyntää oikealla tavalla. Myös suhteen luominen nuoriin ilman nuorisotaloa toimintaympäristönä vaikuttaa työn onnistumisen edellytyksiin.
Opinnäytetyön tilaaja on Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus. Opinnäytetyö on laadullinen ta- paustutkimus, jonka aineisto koostuu nuorisoasiainkeskuksen suunnantarkistuksen aikana vuosina 2014-2015 kirjoitetuista kokouspöytäkirjoista, muistioista ja muistiinpanoista. Lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu 7 nuorisoasiainkeskuksen nuorisotyöntekijää vuosien 2015-2016 aikana. Opin- näytetyössä on hyödynnetty myös omaa Hyvä vapaa-aika –kehittämis- ja tutkimushankkeen aikana kerääntynyttä kokemustietoani nuorisotalon ulkopuolella tehdystä nuorisotyöstä. Aineiston analysointiin on käytetty diskurssianalyysia. Diskurssianalyysissa löytyneitä teemoja on syvennetty teemahaastatte- luiden avulla. Teemojen kautta on hahmotettiin nuorisotalon ulkopuolella tehdyn nuorisotyön osaamis- tarpeita.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kunnallisen moniympäristöisen nuorisotyön kehittämiseen Helsingin lisäksi myös muissa kunnissa. Opinnäytetyön avulla voidaan myös kuvata moniympäristöisessä nuori- sotyössä tarvittavaa osaamista.