Monikulttuurinen oppimisympäristö oppimisympäristöajattelun näkökulmasta : Tapauksena Destination Analysis, matkailualan intensiivikurssi Espanjan Valenciassa
Matala, Sari (2010)
Matala, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096304
Tiivistelmä
Nykyään koulutusjärjestelmien on vastattava monikulttuurisuuden haasteisiin. Yhä useammin eri kouluasteilla opetettavat ryhmät koostuvat erilaisista etnisistä taustoista tulevista ihmisistä. Tämä kehittämishanke tarkastelee ammattikorkeakoulu-tasoista monikulttuurista oppimisympäristöä ja opetusta oppimisympäristöajattelun näkökulmasta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella sitä, millainen on hyvä monikulttuurinen oppimisympäristö ja kuinka sellainen luodaan. Konkreettisena tutkimuksen kohteena oli Destination Analysis, matkailualan intensiivikurssi, joka toteutettiin 23.3.˗4.4.2009 Espanjan Valenciassa. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, miten intensiivikurssi onnistui oppimisympäristöajattelun näkökulmasta.
Monikulttuurisen oppimisympäristön tarkastelussa sovellettiin Jyri Mannisen oppimisympäristöajattelun teoriaa, joka koostuu viidestä eri näkökulmasta, joita ovat paikallinen, fyysinen, tekninen, sosiaalinen ja pedagogis-didaktinen näkökulma. Analyysia täydensivät Marja-Leena Koppisen määritelmät hyvästä monikulttuurisen oppimisympäristön ja -ilmapiirin tunnusmerkeistä.
Kehittämishankkeen aineisto kerättiin Destination Analysis - intensiivikurssilta. Aineisto koostuu lomakehaastattelun avulla kerätyistä kurssilla mukana olleiden Pirkanmaan ammattikorkeakoulun matkailun opiskelijoiden tuottamista raporteista. Aineistoon kuuluivat myös omat havaintoni ja kokemukseni opettajana kurssin aikana.
Tutkimuksen päätuloksena ilmeni, että tärkeintä on luoda oppimisympäristö, jossa mahdollistuu yhteistoiminnallisuus ja vuorovaikutus yli kaikkien kulttuurirajojen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella sitä, millainen on hyvä monikulttuurinen oppimisympäristö ja kuinka sellainen luodaan. Konkreettisena tutkimuksen kohteena oli Destination Analysis, matkailualan intensiivikurssi, joka toteutettiin 23.3.˗4.4.2009 Espanjan Valenciassa. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, miten intensiivikurssi onnistui oppimisympäristöajattelun näkökulmasta.
Monikulttuurisen oppimisympäristön tarkastelussa sovellettiin Jyri Mannisen oppimisympäristöajattelun teoriaa, joka koostuu viidestä eri näkökulmasta, joita ovat paikallinen, fyysinen, tekninen, sosiaalinen ja pedagogis-didaktinen näkökulma. Analyysia täydensivät Marja-Leena Koppisen määritelmät hyvästä monikulttuurisen oppimisympäristön ja -ilmapiirin tunnusmerkeistä.
Kehittämishankkeen aineisto kerättiin Destination Analysis - intensiivikurssilta. Aineisto koostuu lomakehaastattelun avulla kerätyistä kurssilla mukana olleiden Pirkanmaan ammattikorkeakoulun matkailun opiskelijoiden tuottamista raporteista. Aineistoon kuuluivat myös omat havaintoni ja kokemukseni opettajana kurssin aikana.
Tutkimuksen päätuloksena ilmeni, että tärkeintä on luoda oppimisympäristö, jossa mahdollistuu yhteistoiminnallisuus ja vuorovaikutus yli kaikkien kulttuurirajojen.