Asiakkuuden haltuunotto työterveyshuollossa
Niinimäki, Heidi (2017)
Niinimäki, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245213
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkuuden haltuunoton toimivuutta Finla Työterveydessä. Tavoitteena oli selvittää toimiiko Finla Työterveyden prosessi asiakkuuden haltuunotosta asiakkaan näkökulmasta sekä toimiiko prosessi asiakkuuden haltuunotosta käytännössä niin hyvin kuin teoriassa.
Teoriaosuus koostuu asiakkuudenhallinnasta, yleisesti työterveyshuollosta sekä vaarojen ja riskien arvioinnista työpaikalla. Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajan Finla Työterveys Oy:n perustiedot ja toimintatapa. Finla on työterveyshuoltoon ja työhyvinvointiin keskittynyt suomalainen yritys.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselyllä, joka toteutettiin Webropol -tutkimustyökalulla. Kysely lähetettiin 60 asiakasyrityksen yhteyshenkilölle, jotka ovat tulleet Finla Työterveyden asiakkaaksi vuonna 2016. Vastauksia saatiin 11 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui 18,3 %.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin yhdistettynä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta sekä kvantitatiivista eli määrällistä tukimusta. Tutkimuksessa saatiin hyödyllistä tietoa asiakkuuden haltuunottoon liittyvistä asioista.
Kyselyn viimeinen kysymys oli avoin, ja siihen vastaaja sai halutessaan jättää palautetta tai kehittämisideoista asiakkuusasioita hoitaville henkilöille. Tämän kysymyksen vastaukset jätettiin pois julkisesta raportista. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten perusteella asiakkuuden haltuunotto toimii Finla Työterveydessä pääsääntöisesti prosessin mukaisesti.
Teoriaosuus koostuu asiakkuudenhallinnasta, yleisesti työterveyshuollosta sekä vaarojen ja riskien arvioinnista työpaikalla. Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajan Finla Työterveys Oy:n perustiedot ja toimintatapa. Finla on työterveyshuoltoon ja työhyvinvointiin keskittynyt suomalainen yritys.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselyllä, joka toteutettiin Webropol -tutkimustyökalulla. Kysely lähetettiin 60 asiakasyrityksen yhteyshenkilölle, jotka ovat tulleet Finla Työterveyden asiakkaaksi vuonna 2016. Vastauksia saatiin 11 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui 18,3 %.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin yhdistettynä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta sekä kvantitatiivista eli määrällistä tukimusta. Tutkimuksessa saatiin hyödyllistä tietoa asiakkuuden haltuunottoon liittyvistä asioista.
Kyselyn viimeinen kysymys oli avoin, ja siihen vastaaja sai halutessaan jättää palautetta tai kehittämisideoista asiakkuusasioita hoitaville henkilöille. Tämän kysymyksen vastaukset jätettiin pois julkisesta raportista. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten perusteella asiakkuuden haltuunotto toimii Finla Työterveydessä pääsääntöisesti prosessin mukaisesti.