Sosiaalisen median juridiikkaa markkinoijalle
Piirainen, Jenni (2017)
Piirainen, Jenni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245265
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on suosittu ilmiö, jossa jokaisella käyttäjällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja siten olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa. Sosiaalisen median suosio on viime vuosina kasvanut räjähdysmäisesti, ja lainsäädäntö ei ole pysynyt tässä vauhdissa mukana. Toimiessaan sosiaalisessa mediassa yritysten on noudatettava Suomen lakia ja lisäksi eri palveluiden asettamia omia käyttöehtoja, jotka voivat poiketa sisällöltä olennaisestikin toisistaan. Nopea kasvu on tuonut mukanaan myös runsaasti uusia sosiaalisen median palveluja, ja sitä myötä uusia muotoja ja tyylejä markkinointiin. Opinnäytetyössä markkinoinnin uusista muodoista käsitellään erityisesti vaikuttajamainontaa, markkinointiarpajaisia sekä hashtag- mainontaa, ja palveluntarjoajista keskitytään erityisesti suosittuihin Facebookiin ja Instagramiin.
Ensimmäisissä luvuissa käsitellään markkinointia ja sosiaalista mediaa käsitteenä, niiden taustaa sekä muotoja. Seuraavissa luvuissa käydään läpi tärkeimpiä sosiaalisen median markkinointiin soveltuvia lakeja, sekä markkinoinnin uusia muotoja. Viimeisessä luvussa tuodaan esille työntekijän juridisia oikeuksia työsuhteessa, ja sen ulkopuolella toimiessaan sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota opinnäytetyö, jota voi esimerkiksi käyttää oppaana sosiaalisen median markkinointia harjoittavalle yritykselle, tai omista oikeuksistaan sosiaalisessa mediassa kiinnostuneelle työntekijälle. Opinnäytetyön toteutusmuoto on lainopillinen tutkimus, ja aineistona on käytetty lakeja, asetuksia, oikeuskirjallisuutta sekä Internet-lähteitä.
Ensimmäisissä luvuissa käsitellään markkinointia ja sosiaalista mediaa käsitteenä, niiden taustaa sekä muotoja. Seuraavissa luvuissa käydään läpi tärkeimpiä sosiaalisen median markkinointiin soveltuvia lakeja, sekä markkinoinnin uusia muotoja. Viimeisessä luvussa tuodaan esille työntekijän juridisia oikeuksia työsuhteessa, ja sen ulkopuolella toimiessaan sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota opinnäytetyö, jota voi esimerkiksi käyttää oppaana sosiaalisen median markkinointia harjoittavalle yritykselle, tai omista oikeuksistaan sosiaalisessa mediassa kiinnostuneelle työntekijälle. Opinnäytetyön toteutusmuoto on lainopillinen tutkimus, ja aineistona on käytetty lakeja, asetuksia, oikeuskirjallisuutta sekä Internet-lähteitä.