Naisten ostopäätökseen vaikuttavat tekijät meikkituotteiden hankinnassa
Matikainen, Ida (2017)
Lataukset:
Matikainen, Ida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat naisten ostopäätökseen ostettaessa meikkituotteita. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, sillä tutkimuksesta haluttiin laaja, ja mahdollinen toimeksiantaja olisi saattanut rajata kohderyhmän vain tiettyyn asiakaskuntaan. Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikutti oma kiinnostus mahdollisen meikkituotteiden maahantuonnin perustamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui selvittää 20-40-vuotiaiden naisten ostokäyttäytymistä meikkituotteiden hankinnassa. Pääasiallisessa tutkimuskysymyksessä pohdittiin, mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää pääasialliset tekijät meikkituotteiden ostopäätökseen sekä onko esimerkiksi iällä vaikutusta ostokäyttäytymiseen meikkituotteiden hankinnassa.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty kirja- sekä sähköisiä lähteitä. Tietoa on kerätty ostokäyttäytymisestä, ostopäätösprosessista sekä esimerkiksi ostokäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyöhön kuului myös kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin e-lomakekyselynä Facebookin kautta.
Tuloksista kävi ilmi, että useimmat demografiset ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät eivät niinkään vaikuta naisten ostokäyttäytymiseen meikkituotteiden hankinnassa. Tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä oli tulosten perusteella tuotteen laatu ja toimivuus, mutta myös sosiaaliset tekijät vaikuttavat naisten ostopäätökseen meikkituotteiden hankinnassa. Meikkituotteita ostetaan rutiininomaisesti sekä hintataso vaikuttaa myös melko paljon 20-40-vuotiaiden naisten ostokäyttäytymiseen. Tulosten perusteella on katsottu, että aloittavan maahantuonnin paras jakelutie olisi esimerkiksi tavaratalo tai kosmetiikkaliike, sillä verkkokauppa ei tulosten perusteella ollut kovin suosittu meikkituotteiden ostopaikka.
Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui selvittää 20-40-vuotiaiden naisten ostokäyttäytymistä meikkituotteiden hankinnassa. Pääasiallisessa tutkimuskysymyksessä pohdittiin, mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää pääasialliset tekijät meikkituotteiden ostopäätökseen sekä onko esimerkiksi iällä vaikutusta ostokäyttäytymiseen meikkituotteiden hankinnassa.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty kirja- sekä sähköisiä lähteitä. Tietoa on kerätty ostokäyttäytymisestä, ostopäätösprosessista sekä esimerkiksi ostokäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyöhön kuului myös kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin e-lomakekyselynä Facebookin kautta.
Tuloksista kävi ilmi, että useimmat demografiset ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät eivät niinkään vaikuta naisten ostokäyttäytymiseen meikkituotteiden hankinnassa. Tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä oli tulosten perusteella tuotteen laatu ja toimivuus, mutta myös sosiaaliset tekijät vaikuttavat naisten ostopäätökseen meikkituotteiden hankinnassa. Meikkituotteita ostetaan rutiininomaisesti sekä hintataso vaikuttaa myös melko paljon 20-40-vuotiaiden naisten ostokäyttäytymiseen. Tulosten perusteella on katsottu, että aloittavan maahantuonnin paras jakelutie olisi esimerkiksi tavaratalo tai kosmetiikkaliike, sillä verkkokauppa ei tulosten perusteella ollut kovin suosittu meikkituotteiden ostopaikka.