Prosessi uuden asiakkuuden haltuunotolle Pohjois-Tapiolan Isännöinti Oy:ssä
Jokinen, Visa (2017)
Jokinen, Visa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255342
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintamalli uuden asiakkuuden haltuunotolle Pohjois-Tapiolan Isännöinti Oy:ssä. Uuden toimintamallin tarve syntyi yrityksen vahvasta, vuonna 2015 alkaneesta kasvusta. Uudella toimintamallilla pyritään selkeyttämään uuden asiakkuuden haltuunoton prosessia sekä luoda eri asemassa toimiville työntekijöille selkeät vastuualueet.
Opinnäytetyön tärkeimpinä viitekehyksinä toimivat prosessien toimivuuden tärkeys sekä isännöintialalla tapahtuva murros. Prosessiajattelu ei välttämättä ole pienessä yrityksessä tärkeimpiä lähtökohtia, mutta yrityksen kasvu luo paineita ennakoivalle ajattelutavalle. Isännöintialan negatiivinen työvoiman kehitys tulee antamaan yritykselle vain lisämahdollisuuksia kasvuun. Kasvun jatkumiseen ja uuden henkilöstön lisääntymiseen tulee varautua ennakoivalla toiminnalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tapaustutkimuksessa kuvattiin kolme isännöintivaihdosta service blueprint-menetelmällä, jonka aineisto kerättiin havainnoinnin, avoimien haastattelujen sekä valmiin aineiston, eli yrityksen viestinnän pohjalta. Service blueprintit analysoitiin yrityksen sisäisessä työpajassa, jossa luotiin edellä mainitut työvaiheet, työvaiheiden järjestys sekä vastuualueet.
Opinnäytetyön tuloksena isännöintivaihdoksesta luotiin kolmeen vaiheeseen jaettu prosessi, jonka avulla on pystytty yhdistämään työvaiheita, luomaan työvaiheille looginen järjestys sekä löytämään työntekijöille toimivat vastuualueet. Uutta prosessia pystytään yrityksen sisäisen toiminnan parantamisen lisäksi hyödyntämään myynnissä sekä lisäämään yrityksen toiminnan läpinäkyvyyttä. Yrityksen sisäisessä työpajassa luotu prosessi nähtiin työmääriltään ja vastuualueiltaan toimivaksi. Prosessin toimivuus päästään testaamaan yrityksessä kevään 2017 jälkeen, kun uusasiakashankintaan käytetään jälleen resursseja.
Opinnäytetyön tärkeimpinä viitekehyksinä toimivat prosessien toimivuuden tärkeys sekä isännöintialalla tapahtuva murros. Prosessiajattelu ei välttämättä ole pienessä yrityksessä tärkeimpiä lähtökohtia, mutta yrityksen kasvu luo paineita ennakoivalle ajattelutavalle. Isännöintialan negatiivinen työvoiman kehitys tulee antamaan yritykselle vain lisämahdollisuuksia kasvuun. Kasvun jatkumiseen ja uuden henkilöstön lisääntymiseen tulee varautua ennakoivalla toiminnalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tapaustutkimuksessa kuvattiin kolme isännöintivaihdosta service blueprint-menetelmällä, jonka aineisto kerättiin havainnoinnin, avoimien haastattelujen sekä valmiin aineiston, eli yrityksen viestinnän pohjalta. Service blueprintit analysoitiin yrityksen sisäisessä työpajassa, jossa luotiin edellä mainitut työvaiheet, työvaiheiden järjestys sekä vastuualueet.
Opinnäytetyön tuloksena isännöintivaihdoksesta luotiin kolmeen vaiheeseen jaettu prosessi, jonka avulla on pystytty yhdistämään työvaiheita, luomaan työvaiheille looginen järjestys sekä löytämään työntekijöille toimivat vastuualueet. Uutta prosessia pystytään yrityksen sisäisen toiminnan parantamisen lisäksi hyödyntämään myynnissä sekä lisäämään yrityksen toiminnan läpinäkyvyyttä. Yrityksen sisäisessä työpajassa luotu prosessi nähtiin työmääriltään ja vastuualueiltaan toimivaksi. Prosessin toimivuus päästään testaamaan yrityksessä kevään 2017 jälkeen, kun uusasiakashankintaan käytetään jälleen resursseja.