Näkökulmia torinaluspysäköintiin : pysäköintipaikkatarjonnan vaikutus kulkumuodon valintaan keskisuurissa kaupungeissa ja toriparkin vaikutus keskustan viihtyisyyteen. Esimerkkikohteina Jyväskylä, Kuopio ja Lahti
Kekkonen, Risto (2010)
Kekkonen, Risto
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136408
Tiivistelmä
Henkilöautojen säilyttäminen edellyttää suuria tilavarauksia kaupunkien keskustoissa ja niiden läheisyydessä. Ajoneuvoliikenteen lisääntyminen ja tonttimaan rajallisuus ovat syinä autopaikkojen sijoittamiseen maanalaisiin pysäköintilaitoksiin, kaupunkien torien ja keskusta-aukioiden alle.
Opinnäytetyö tarkastelee torinaluspysäköintiä ja pysäköinnin vaikutuksia keskisuuriin kaupunkikeskustoihin. Lisäksi käsitellään ajoneuvoliikenteen roolia yhdyskuntarakenteessa ja sen vaikutuksia joukkoliikenteen toimintaedellytyksiin sekä kevyen liikenteen asemaan. Työssä pohditaan myös liikenteen ympäristövaikutuksia globaalissa mittakaavassa ja kaupunkisuunnittelun vaikutusmahdollisuuksia käytetyn kulkutavan valintaan. Työn lähtökohtana on kaupunkiympäristönsuunnitteluun liittyvä kurssityö, jossa arvioitiin ajankohtaisia kaavahankkeita.
Työn selvitysosassa on arvioitu torinaluspysäköinnin vaikutuksia ja sen nykytilaa kolmessa kohdekaupungissa: Jyväskylässä, Kuopiossa ja Lahdessa. Tutkimus on tehty kahden jo toteutuneen ja yhden suunnitteilla olevan esimerkkikohteen avulla. Keskustojen erilaisia kehittämisintressejä ja paikallisia olosuhteita on inventoitu paikan päällä sekä analysoitu käytettävissä olevien tutkimustulosten perusteella. Kokonaiskuvan aikaansaamiseksi on haastateltu kaupunkien virkamiehiä ja muita asianosaisia tahoja sekä tarkasteltu yleistä kehitystä tilastojen pohjalta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ettei torinaluspysäköinti varsinaisesti ehkäise autoistumisen keskustoille aiheutuvia haittoja, vaan enemmänkin keskittää niitä ja kokonaisuudessaan edesauttaa autoilun lisääntymistä. Torinaluspysäköinti on autoiluun rohkaiseva liikkumisen ohjauskeino, joka vaikuttaa keskustan kehitykseen hyvin pitkällä aikavälillä.
Opinnäytetyö tarkastelee torinaluspysäköintiä ja pysäköinnin vaikutuksia keskisuuriin kaupunkikeskustoihin. Lisäksi käsitellään ajoneuvoliikenteen roolia yhdyskuntarakenteessa ja sen vaikutuksia joukkoliikenteen toimintaedellytyksiin sekä kevyen liikenteen asemaan. Työssä pohditaan myös liikenteen ympäristövaikutuksia globaalissa mittakaavassa ja kaupunkisuunnittelun vaikutusmahdollisuuksia käytetyn kulkutavan valintaan. Työn lähtökohtana on kaupunkiympäristönsuunnitteluun liittyvä kurssityö, jossa arvioitiin ajankohtaisia kaavahankkeita.
Työn selvitysosassa on arvioitu torinaluspysäköinnin vaikutuksia ja sen nykytilaa kolmessa kohdekaupungissa: Jyväskylässä, Kuopiossa ja Lahdessa. Tutkimus on tehty kahden jo toteutuneen ja yhden suunnitteilla olevan esimerkkikohteen avulla. Keskustojen erilaisia kehittämisintressejä ja paikallisia olosuhteita on inventoitu paikan päällä sekä analysoitu käytettävissä olevien tutkimustulosten perusteella. Kokonaiskuvan aikaansaamiseksi on haastateltu kaupunkien virkamiehiä ja muita asianosaisia tahoja sekä tarkasteltu yleistä kehitystä tilastojen pohjalta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ettei torinaluspysäköinti varsinaisesti ehkäise autoistumisen keskustoille aiheutuvia haittoja, vaan enemmänkin keskittää niitä ja kokonaisuudessaan edesauttaa autoilun lisääntymistä. Torinaluspysäköinti on autoiluun rohkaiseva liikkumisen ohjauskeino, joka vaikuttaa keskustan kehitykseen hyvin pitkällä aikavälillä.