Porin venäjänkieliset maahanmuuttajanuoret suomalaisessa koulumaailmassa
Talja, Julia (2010)
Talja, Julia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004056107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004056107
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössäni keskityn seuraamaan maahanmuuttajanuorten koulunkäyntiä Porissa. Kerron suomalaisesta ja venäläisestä koulutusjärjestelmästä ja niiden eroista.
Omien ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piirin tietojen mukaan tutkimusta porilaisista venäläisnuorista ei ole juuri aikaisemmin tehty. Käytän hyväkseni kirjallisuutta ja internetiä tiedonhakuun.
Tutkimukseni keskeiset käsitteet tulevat olemaan Porin maahanmuuttajanuoret, kotouttaminen, sopeutuminen uuteen kulttuuriin ja koulumaailmaan. Lisäksi tulen mainitsemaan mm. sen, miten kunta panostaa maahanmuuttajiin ja heidän kotouttamiseen ja mitkä kaikki eri tahot tukevat ja auttavat maahanmuuttajia sopeutumaan ja pääsemään uuteen alkuun. Kaikista keskeisimmäksi käsitteeksi päätimme yhdessä MLL:n opinnäytetyöstäni vastaavan ohjaajan, Eeva- Liisa Koskisen kanssa valita maahanmuuttajanuori suomalaisessa koulussa. Tutkin nuorten sopeutumista koulumaailmaan, heidän oppimista ja esiin tulevia ongelmia.
Tutkimuksemme tutkimusmenetelminä on haastattelut ja vertailututkimus. Seuraan useasta nuoresta koostuvaa ryhmää ja haastattelen heistä neljää. Nämä neljä nuorta jaetaan kahteen ryhmään sen mukaan, miten kauan he ovat asuneet Porissa. Valitsen kaksi mahdollisimman vähän aikaa asunutta nuorta, joista toinen on tyttö ja toinen poika ja samalla periaatteella kaksi jo pidempään asunutta tyttöä ja poikaa. Haastattelujen jälkeen vertailen tulokset keskenään. Tutkimus rajataan yläkouluikäisiin Poriin muuttaneisiin venäläisnuoriin ja koulumaailmaan.
Omien ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piirin tietojen mukaan tutkimusta porilaisista venäläisnuorista ei ole juuri aikaisemmin tehty. Käytän hyväkseni kirjallisuutta ja internetiä tiedonhakuun.
Tutkimukseni keskeiset käsitteet tulevat olemaan Porin maahanmuuttajanuoret, kotouttaminen, sopeutuminen uuteen kulttuuriin ja koulumaailmaan. Lisäksi tulen mainitsemaan mm. sen, miten kunta panostaa maahanmuuttajiin ja heidän kotouttamiseen ja mitkä kaikki eri tahot tukevat ja auttavat maahanmuuttajia sopeutumaan ja pääsemään uuteen alkuun. Kaikista keskeisimmäksi käsitteeksi päätimme yhdessä MLL:n opinnäytetyöstäni vastaavan ohjaajan, Eeva- Liisa Koskisen kanssa valita maahanmuuttajanuori suomalaisessa koulussa. Tutkin nuorten sopeutumista koulumaailmaan, heidän oppimista ja esiin tulevia ongelmia.
Tutkimuksemme tutkimusmenetelminä on haastattelut ja vertailututkimus. Seuraan useasta nuoresta koostuvaa ryhmää ja haastattelen heistä neljää. Nämä neljä nuorta jaetaan kahteen ryhmään sen mukaan, miten kauan he ovat asuneet Porissa. Valitsen kaksi mahdollisimman vähän aikaa asunutta nuorta, joista toinen on tyttö ja toinen poika ja samalla periaatteella kaksi jo pidempään asunutta tyttöä ja poikaa. Haastattelujen jälkeen vertailen tulokset keskenään. Tutkimus rajataan yläkouluikäisiin Poriin muuttaneisiin venäläisnuoriin ja koulumaailmaan.