Ohjaajan opas Oulun Kamppailuklubin peruskursseille
Ylinampa, Tuomas (2017)
Ylinampa, Tuomas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteina oli kehittää Oulun Kamppailuklubin ohjaajien ohjaustaitoja sekä selkeyttää ja vakiinnuttaa Oulun kamppailuklubin peruskurssien toimintamallia. Kolmas tavoite oli peruskurssien drop out-ilmiön pienentäminen. Kaksi ensimmäistä tavoitetta ovat lyhyen tähtäimen tavoitteita, joita pyritään kumminkin kehittämään koko ajan peruskurssitoiminnan jatkuessa. Kolmannen tavoitteen toteutuminen näkyy vasta sitten, kun muutokset toiminnassa ovat tapahtuneet ja peruskurssien laatu liikuntapalveluna on parantunut.
Sopivaksi menetelmäksi näiden tavoitteiden konkretisoimiseksi määräytyi ohjaajille tarkoitetun oppaan laatiminen. Oppaan sisältö rakentui asiakaslähtöisyydestä, positiivisen asiakaskokemuksen tutkimisesta, tuotteistamisesta, tunne- ja vuorovaikuttamisesta ja ryhmänhallintataidoista. Projektia varten tutkittiin myös liikunnan ja kamppailun harrastamisesta yleisellä tasolla, yhteisöllisyyttä sekä ryhmänhallintataitoja ja ottamalla selvää, millaisia ohjaajan oppaita on aiemmin tehty.
Tuloksena tästä opinnäytetyöstä jäi ohjaajan opas Oulun Klubin peruskursseille. Oppaasta löytyy peruskurssien tavoitetoiminnan runko sekä tietoa organisaation arvoista ja rooleista. Oppaan muut kappaleet käsittelevät yleisisiä ohjaustaitoja, jotka keskittyvät pääosin ryhmän ohjaamiseen ja henkisiin ohjaustaitoihin, mm. tunne- ja vuorovaikuttamiseen.
Tänä päivänä asiakkaat ovat aiempaa vaativampia käyttämiään palveluita kohtaan. Yritysten ja organisaatioiden täytyy olla muutoskykyisiä, jotta asiakkaat pystytään pitämään tyytyväisinä. Opas ottaa huomioon asiakkaan aikakauden vaatimat tarpeet ja on ajankohtainen toimintaa kasvattavalle työn tilaajalleen. Se on ajankohtainen opas myös muille samankaltaisille toimijoille murrosta elävällä liikunnan kentällä. Oulun Kamppailuklubilla opasta tullaan käyttämään järjestelmällisesti ja säännöllisesti liikuntapalveluiden ja peruskurssitoiminnan kehittämiseksi.
Sopivaksi menetelmäksi näiden tavoitteiden konkretisoimiseksi määräytyi ohjaajille tarkoitetun oppaan laatiminen. Oppaan sisältö rakentui asiakaslähtöisyydestä, positiivisen asiakaskokemuksen tutkimisesta, tuotteistamisesta, tunne- ja vuorovaikuttamisesta ja ryhmänhallintataidoista. Projektia varten tutkittiin myös liikunnan ja kamppailun harrastamisesta yleisellä tasolla, yhteisöllisyyttä sekä ryhmänhallintataitoja ja ottamalla selvää, millaisia ohjaajan oppaita on aiemmin tehty.
Tuloksena tästä opinnäytetyöstä jäi ohjaajan opas Oulun Klubin peruskursseille. Oppaasta löytyy peruskurssien tavoitetoiminnan runko sekä tietoa organisaation arvoista ja rooleista. Oppaan muut kappaleet käsittelevät yleisisiä ohjaustaitoja, jotka keskittyvät pääosin ryhmän ohjaamiseen ja henkisiin ohjaustaitoihin, mm. tunne- ja vuorovaikuttamiseen.
Tänä päivänä asiakkaat ovat aiempaa vaativampia käyttämiään palveluita kohtaan. Yritysten ja organisaatioiden täytyy olla muutoskykyisiä, jotta asiakkaat pystytään pitämään tyytyväisinä. Opas ottaa huomioon asiakkaan aikakauden vaatimat tarpeet ja on ajankohtainen toimintaa kasvattavalle työn tilaajalleen. Se on ajankohtainen opas myös muille samankaltaisille toimijoille murrosta elävällä liikunnan kentällä. Oulun Kamppailuklubilla opasta tullaan käyttämään järjestelmällisesti ja säännöllisesti liikuntapalveluiden ja peruskurssitoiminnan kehittämiseksi.