Saatavien kotiuttamisen tehostaminen Yritys X Oy:ssä
Alatalo, Tiina (2017)
Alatalo, Tiina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265488
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Yritys X Oy:n erääntyneiden myyntisaamisten syitä, seurauksia ja riskejä yrityksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli löytää nimenomaan yrityksen prosesseista ja toiminnasta ne seikat, jotka voisivat vaikuttaa myyntisaatavien hitaaseen kotiutumiseen, sekä kiinnittää huomiota tällaisten tilanteiden syntyyn ja mahdolliseen ennaltaehkäisemiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös avata tutkimuksessa esiintyneet prosessit ja termit teoreettisen viitekehyksen avulla, joka oli koottu erilaisista teoria- ja tietolähteistä, sekä tunnistaa prosesseissa esiintyvät ongelmat ja luoda kehitysehdotuksia havaittujen ongelmien pohjalta.
Yrityksen erääntyneet myyntisaamiset ovat jatkuvasti koholla ja joidenkin saatavien kotiuttamisprosessit ovat yrityksen näkökulmasta joskus hyvinkin työläitä ja pitkiä. Pitkät saatavaprosessit hidastavat yrityksen kassavirtaa, vaikeuttavat yrityksen talouden ennustamista sekä lisäävät huomattavasti riskejä myös luottotappioiden syntymiseen. Yrityksessä on oma luotonhallintapolitiikka ja prosessit sen toteuttamiseksi, joista huolimatta edellä mainittu ongelma näyttäytyy kuitenkin kohtalaisen selvästi.
Tutkimustyö toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, jossa havainnointi ja haastattelut esittivät pääosaa. Havainnointityötä tehtiin yrityksen talousosastolla myyntireskontranhoitajan näkökulmasta. Haastattelut suoritettiin sähköisesti, erillisen avoimen haastattelukaavakkeen kautta ja tulokset analysoitiin saatujen vastausten, sekä havainnoinneista saatujen tietojen perusteella.
Tuloksista saatujen tietojen perusteella voitiin todeta, että vaikka yrityksessä on paljonkin automatisoituja toimintoja, silti yhtiön toimintatavoissa ja ennen kaikkea talon sisäisessä tiedonkulussa ja ohjeistuksessa olisi paljon parantamisen varaa. Tiedonkulku ja yhtiön luotonhallintapolitiikan tuntemus ovat jääneet hieman toisarvoiseksi, mikä heijastuu osaltaan myös saatavien kohonneeseen määrään ja vanhenemiseen. Prosessien koskettaessa kuitenkin hyvinkin laajaa henkilömäärää, ei tilanteen korjaaminen välttämättä tapahdu nopeasti ja yksinkertaisesti ja nämä toimenpiteet vaatisivat vielä laajempaa tutkimusta ja suunnittelua.
Yrityksen erääntyneet myyntisaamiset ovat jatkuvasti koholla ja joidenkin saatavien kotiuttamisprosessit ovat yrityksen näkökulmasta joskus hyvinkin työläitä ja pitkiä. Pitkät saatavaprosessit hidastavat yrityksen kassavirtaa, vaikeuttavat yrityksen talouden ennustamista sekä lisäävät huomattavasti riskejä myös luottotappioiden syntymiseen. Yrityksessä on oma luotonhallintapolitiikka ja prosessit sen toteuttamiseksi, joista huolimatta edellä mainittu ongelma näyttäytyy kuitenkin kohtalaisen selvästi.
Tutkimustyö toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, jossa havainnointi ja haastattelut esittivät pääosaa. Havainnointityötä tehtiin yrityksen talousosastolla myyntireskontranhoitajan näkökulmasta. Haastattelut suoritettiin sähköisesti, erillisen avoimen haastattelukaavakkeen kautta ja tulokset analysoitiin saatujen vastausten, sekä havainnoinneista saatujen tietojen perusteella.
Tuloksista saatujen tietojen perusteella voitiin todeta, että vaikka yrityksessä on paljonkin automatisoituja toimintoja, silti yhtiön toimintatavoissa ja ennen kaikkea talon sisäisessä tiedonkulussa ja ohjeistuksessa olisi paljon parantamisen varaa. Tiedonkulku ja yhtiön luotonhallintapolitiikan tuntemus ovat jääneet hieman toisarvoiseksi, mikä heijastuu osaltaan myös saatavien kohonneeseen määrään ja vanhenemiseen. Prosessien koskettaessa kuitenkin hyvinkin laajaa henkilömäärää, ei tilanteen korjaaminen välttämättä tapahdu nopeasti ja yksinkertaisesti ja nämä toimenpiteet vaatisivat vielä laajempaa tutkimusta ja suunnittelua.